دانستنی ها

علمی - تازه های تکنولوژی - فضا - جنگ افزار

دانستنی ها

علمی - تازه های تکنولوژی - فضا - جنگ افزار

ماهواره رفتگر، فضا را تمیز می کند!

محققان سوئیسی در حال کار بر روی ماهواره روباتیک زباله جمع‌کن برای تمیز کردن فضا از زباله‌های فضایی هستند

به گزارش ایسنا، بیش از نیم میلیون زباله فضایی، از بقایای یک موشک در اندازه اتوبوس تا قطرات ریز رنگ، می‌تواند برای ساکنان ایستگاه فضایی بین‌المللی و ماهواره‌های موجود در مدار خطرآفرین باشد.

دانشمندان و مهندسان سوئیسی برای حل این مشکل و جمع‌آوری زباله‌های فضایی،‌ در حال ساخت ماهواره رفتگر موسوم به CleanSpace One هستند.

ماهواره رفتگر احتمالا طی سه تا پنج سال آینده به فضا پرتاب خواهد شد و قرار است یکی از دو زباله موجود در فضا شامل بقایای ماهواره پیکو یا ماهواره TIsat در ابعاد هزار سانتی متر مکعب را جمع‌آوری کند.

زمانی که ماهواره رفتگر به دو هدف مورد نظر می‌رسد، بازوی قلاب‌دار ماهواره دراز شده و زباله فضایی را می‌گیرد و ماهواره به سمت جو زمین حرکت می‌کند و در حرارت جو از بین می‌رود.

ماهواره رفتگر CleanSpace One در مرکز تحقیقات فضایی در لوزان سوئیس طراحی و ساخته می‌شود. در این ماهواره از سیستم نیروی محرکه میکرو و برق برای انداختن قلاب به سمت زباله فضایی استفاده می‌شود. مشکل اصلی پیش روی محققان طراحی بازوی قلاب‌دار برای به دام انداختن دقیق هدف عنوان شده است.

در سال 2009 میلادی ماهواره Iridium‌ آمریکا با بقایای ماهواره روس برخورد کرد که باعث نابود شدن ماهواره‌ای به ارزش 55 میلیون دلار شد و بیش از دو هزار قطعه زباله فضایی ایجاد شد که لزوم طراحی و ساخت ماهواره‌های رفتگر را نشان می‌دهد.

منبع: مجله ی دانستنی ها



ادامه مطلب ...

بررسی رشد علمی ایران

خبر مسرت‌بخش رشد 20‌درصدی تولید و انتشار مقالات علمی کشور در سال2011 در مقایسه با سال قبل از آن خبری است که چندی پیش توسط پایگاه‌های خبری مورد توجه قرار گرفت.

این رخداد حاوی نکات قابل تأملی است که لازم است از زوایای متفاوتی مورد بررسی قرار گیرد.براساس گزارش‌های تقریبا مشابه چندین پایگاه معتبر جهانی از جمله اسکوپوس (scopus)، تامسون رویترز(Thomson reuters)و مجله علمی معتبر نیچر(Nature) ایران در سال2011 رشد قابل توجه و درخشانی در زمینه تولید و انتشار مقالات علمی در مجلات معتبر جهانی داشته است. به گزارش نیچر ایران با تولید 17هزار و 598 مقاله در رده بیستم جهان از این حیث قرار دارد. کسب عنوان بیشترین رشد علمی دنیا توسط ایران موفقیت بزرگی است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت.

منبع: سایت همشهری آنلاین



ادامه مطلب ...

هواپیمای جاسوسی 170-RQ

هواپیمای RQ-170 از مدرن‌ترین پهپادهای ارتش آمریکاست که طراحی آن شبیه به جنگنده بمب افکن های رادار گریز می‌باشد و از سال 2009 به صورت رسمی شروع به کار کرده است.

RQ-170

این هواپیمای جاسوسی باتوجه قابلیت‌های جاسوسی آن صرفا در اختیار سازمان سیا قرار گرفته است‌.

RQ-170 دارای رادارهای فوق پیشرفته با قابلیت کنترل از راه دور است که از آمریکا هم قابل هدایت می‌باشد .این هواپیما موقع برخاستن از باند وزنی بالغ بر3850 کیلوگرم دارد و با هر بار سوختگیری تا 1500 کیلومتر پرواز می‌کند.

قدرت تصویربرداری با لنزهای پیشرفته و همچنین قابلیت استراق سمع بالا می‌باشد. این هواپیما مجهز به دوربین‌ها و سنسورهای بسیار پیشرفته می‌باشد. این سنسورها در هر نقطه ضمن امکان شنود و ضبط مکالمات در گستره وسیع، امکان تشخیص موادا رادیو اکتیو را نیز دارد.

"جانور قندهار" (صفت این هواپیما) در صورت بروز خطر و برای جلوگیری از فاش شدن اطلاعاتش بطور اتوماتیک منفجر می‌شود.

همچنین گفته می شود سازمان جاسوسی سیا برای پیدا کردن محل اختفای اسامه بن لادن نیز از RQ-170 استفاده کرده است.

ادامه مطلب ...

آشنایی با شرکت htc

شرکت اچ تی سی یک شرکت تایوانی سازنده گوشی‌های تلفن هوشمند است که در سال 1997 پایه گذاری شد.

این شرکت که در ابتدا High Tech Computer Corporation نام داشت پیشتر به ساخت کامپیوترهای نوت‌بوک مشغول بود اما از سال 1998 وارد بازار تلفن‌های همراه هوشمند و مخصوصاً لمسی شد.

اولین تلفن همراه هوشمند شرکت اچ تی سی در سال 2000 معرفی شد و یکی از اولین تلفن‌های لمسی دنیا محسوب می‌شد.

این شرکت سابقه طولانی در تولید تلفن‌های همراه هوشمند برپایه سیستم عامل ویندوز موبایل دارد. اولین تلفن همراه شرکت اچ تی سی برپایه این سیستم عامل در سال 2002 به بازار عرضه شود. همچنین اولین تلفن همراه 3G برپایه ویندوز موبایل توسط این شرکت تولید شد.

شرکت اچ تی سی از سال 2005 وارد صنعت تولید تلفن‌های هوشمند 3G شد. در سال 2008 اولین تلفن همراه مجهز به سیستم عامل اندروید در جهان توسط شرکت اچ تی سیو به نام HTC Dream معرفی شد.

اکثر تحلیل‌گران معتقدند شرکت اچ تی سی در مدت بسیار کوتاهی توانسته به یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید تلفن‌های همراه هوشمند تبدیل شود.

شرکت اچ تی سی در سال 2011 از سوی کنگره جهانی موبایل به عنوان تولید کننده برتر سال معرفی شد. در آوریل 2011 این شرکت از نظر سهم بازار تلفن‌های همراه (هوشمند و غیرهوشمند) از نوکیا جلو زد و در رده سوم بعد از اپل و سامسونگ قرار گرفت.

شرکت اچ تی سی در سال 2010 با شرکت اپل وارد یک دعوای حقوقی شد. شرکت اپل از شرکت اچ تی سی به خاطر نقض 20 حق اختراع به کمیسیون تجارت جهانی آمریکا شکایت کرد. شرکت اچ تی سی نیز در اقدامی مشابه از اپل شکایت کرد و تلاش‌هایی برای ممنوع کردن فروش محصولات اپل در آمریکا تلاش کرد. 

 

تفاوت سیستم عامل های 32 و 64 بیتی

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های استفاده از سیستم‌های عامل‌ 64 بیتی، امکان دسترسی به حافظه‌های موقت (RAM) بیش از 4 گیگابایت است و مهم‌ترین تفاوت سیستم‌های عامل‌ 32 بیتی و 64 بیتی دسترسی به حافظه، مدیریت حافظه و ویژگی‌های امنیتی است.

در معماری رایانه 32 بیتی، آدرس‌های حافظه یا دیگر واحدهای داده حداکثر می‌توانند 32 بیت در خود داشته باشند؛ هم‌چنین ساختار پردازنده (CPU) و واحدهای محاسبه (ALU) با 32 بیت نیز حداکثر ظرفیت 32 بیت را دارند.

یک واحد 32 بیتی می‌تواند ارزشی بین 0 تا 4294967296 را در خود ذخیره کند به همین دلیل یک پردازنده 32 بیتی می‌تواند تنها به 4 گیگابایت آدرس در حافظه (رم) به طور مستقیم دسترسی داشته باشد. 

 

آشنایی با تفاوت سیستم‌های عامل‌ 32 بیتی و 64 بیتی

ادامه مطلب ...