دانستنی ها

علمی - تازه های تکنولوژی - فضا - جنگ افزار

دانستنی ها

علمی - تازه های تکنولوژی - فضا - جنگ افزار

کشف کهکشان یوفو در فاصله 35 میلیون سال نوری از زمین

تلسکوپ فضایی هابل موفق به شکار یک یوفو شده است که به جای آدم فضایی، مملو از ستاره است

به گزارش ایسنا، کهکشان یوفو یا NGC 2683 در فاصله 35 میلیون سال نوری با زمین قرار دارد و جزء کهکشان‌های مارپیچی محسوب می‌شود. این کهکشان در سال 1788 میلادی توسط «ویلیام هرسل» در صورت فلکی سیاهگوش (Lynx) در شمال آسمان کشف شد.

محققان نجوم معتقدند، کهکشان NGC 2683 یک کهکشان مارپیچی بسته است، اما تصاویر دریافتی از تلسکوپ‌ها امکان دیدن ساختار کامل کهکشان را دشوار می‌کند.

به گفته محققان ناسا، تصاویر جدید تلسکوپ فضایی هابل فرصت بسیار مناسبی برای بررسی خطوط گرد و غبار به دور بازوهای مارپیچی مقابل هسته طلایی کهکشان یوفو فراهم می‌کند. همچنین خوشه‌های درخشان ستارگان جوان آبی رنگ در سراسر دیسک کهکشانی، مناطق شکل گیری ستاره‌ها را مشخص می‌کنند.

محققان با ترکیب دو تصویر دوربین‌های پیشرفته تلسکوپ هابل در نور مرئی و مادون قرمز موفق به ایجاد یک تصویر جدید از کهکشان یوفو شدند که به تازگی منتشر شده است و شکاف بین آشکار سازهای نور در تلسکوپ هابل از طریق تصاویر تلسکوپ‌های زمینی مرتفع شدند.

تلسکوپ فضایی هابل در مأموریت مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا، طی دو دهه اخیر مناظر دیدنی از کیهان را ثبت کرده است.


جوان‌ترین کهکشان جهان کشف شد

ستاره شناسان اروپایی و آمریکایی مدعی یک معیار جدید برای کشف اولین کهکشان‌های جهان شده‌اند

به گزارش ایسنا، تیمی از محققان آمریکایی و اروپایی با بهره‌گیری از یک لنز زوم کیهانی که در آن گرانش یک جرم بزرگ به بزرگ‌نمایی نور اجسام در پیش‌زمینه دور می‌پردازند، موفق به شناسایی یک کهکشان بسیار دورافتاده موسوم به MACS1149-JD1 شده‌اند که نور آن 490 میلیون سال پس از انفجار بزرگ تابیده شده است. این زمانی است که جهان تنها 3.6 درصد از عمر کنونی خود را دارا بوده است.

ستاره‌شناسان پیش از این موفق به شناسایی شواهدی از چند کهکشان دورافتاده و جوان شده بودند، اما این جسم جدید به دلیل اطمینان موجود در سنجش‌های «تبدیل به سرخ» که یک جانشین برای فاصله بوده، بسیار جالب توجه است.


ادامه مطلب ...

جت‌های مافوق صوت دوباره به پرواز در می‌آیند

با طراحی مفهومی جت‌های مافوق صوت، بازگشت مجدد پرنده‌هایی با مصرف سوخت و آلودگی صوتی کمتر به خطوط هوایی جهان امکان پذیر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، درحالی که هواپیمای مافوق صوت کنکورد در سال 2003 بازنشسته شد،‌ اما با پیشرفت تحقیقات در حوزه هوافضا، شبیه‌سازی‌های پیشرفته رایانه‌یی و تولید مواد جدید، امید برای بازگشت جت های مافوق صوت دوباره زنده شده و پروژه‌های تحقیقاتی در این زمینه شکل گرفته است.

برای تولید نسل جدی هواپیماهای مافوق صوت باید ضعف های کنکورد از جمله مصرف بالای سوخت و آلودگی صوتی شدید بر طرف شود. صدای بسیار شدیدی که در زمان برخاستن و فرود کنکورد ایجاد می شد، باعث شده بود که پرواز این هواپیما بر فراز بسیاری از مناطق ممنوع شود.



ادامه مطلب ...

ساخت نمایشگری که مراقب سلامت شماست!

 به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شرکت فیلیپس دست به ساخت نمایشگر جدیدی موسوم به "ErgoSensor" زده که برای ترویج یک محیط کاری سالم و پربار طراحی شده و این کار را با هشدار در زمان قوز کردن افراد انجام می‌دهد.

حسگر جای گرفته درون جایگاه لنز دوربین نمایشگر به کاربران در مورد تنظیم موقعیت نشستن آن ها در صورت خروج از حالت استاندارد، هشدار می‌دهد.

به گفته سایت این شرکت، این نمایشگر همچنین به ارائه بازخورد اصلاحی در مورد فاصله مشاهده مطلوب و زاویه ارگونومیک گردن می‌پردازد.

نمایشگر بهداشتی، با توجه به مدت زمانی که کاربر در پشت سیستم قرار داشته، زمان استراحت وی را هم یادآور می‌شود.

همچنین در زمان عدم حضور فرد در پشت رایانه، این نمایشگر به طور هوشمند انرژی مصرفی را کاهش می‌دهد. طبق برآوردهای فیلیپس، این کاربری به تنهایی می‌تواند تا 80 درصد به ذخیره انرژی کمک کند.

جالب این که 65 درصد این دستگاه از مواد بازیافتی ساخته شده است.

این در حالیست که شرکت سوئدی توبی دست به ساخت رایانه‌هایی زده که با محل نگاه شما در مانیتور کنترل می‌شود. این کار می‌تواند جای ماوس و صفحه کلید یا حتی صفحه لمسی را بگیرد.


نمایشگر

بال جغدها الگویی برای هواپیمای بی‌صدا

ساختار بال ‌جغدها دارای اطلاعات ارزشمندی برای پژوهشگران علم بیونیک است. جغدها به کمک بال‌های خود بی‌سر و صدا در طول شب پرواز می‌کنند. بال‌ این پرندگان می‌تواند الگویی برای ساخت هواپیما یا توربین‌‌های کم صدا باشد.

بیونیک نام یک رشته تحقیقاتی است که از طبیعت موجودات زنده الهام می‌گیرد. پژوهشگران این رشته از الگوها و مدل‌های طبیعی برای بهبود طرح‌های صنعتی الهام می‌گیرند. پژوهشگران بیونیک در مدرسه عالی فنی آخن در آلمان، از جمله مشغول تحقیق بر روی ساختار اندام‌های بدن جغد هستند. این پژوهشگران در پی آن هستند که دریابند این پرنده شکاری چطور در سکوت کامل به سوی طعمه خود یورش می‌برد؟

توماس باخمان یکی از پژوهشگران مدرسه عالی فنی آخن به دویچه‌وله می‌گوید: «جغدها در شب شکار می‌کنند. اطلاعات بصری ما در این مورد بسیار محدود است.» وی در ادامه توضیح می‌دهد که جغدها با کمک قوای شنوایی‌شان طعمه را شناسایی می‌کنند، آن هم درحالی که خود بی‌سروصدا در حال پرواز هستند.

توماس باخمان در مورد آیرودینامیک (مطالعه اثر هوا بر اجسام متحرک) بال جغدها تحقیق می‌کند. یکی از زمینه‌های پژوهش‌های او، گونه‌ای از جغدها است که به "جغد انبار" معروف هستند.

این پرندگان هم‌وزن کبوتر هستند، اما بال‌های بزرگ‌تری دارند که خمید‌گی آنها بیشتر است. باخمان توضیح می‌دهد: «این بال‌ها امکان اوج‌گیری آن‌هم با سرعت اندک را برای پرنده فراهم می‌کنند.»


ادامه مطلب ...