دانستنی ها

علمی - تازه های تکنولوژی - فضا - جنگ افزار

دانستنی ها

علمی - تازه های تکنولوژی - فضا - جنگ افزار

آشنایی با نفربر زرهی G5 « ساخت کشور آلمان »

نفربر زرهی G5 توسط شرکت المانی FFG  ارتقا یافته. شرکت FFG متخصص در امور تعمیر  اورهال تانک های اصلی میدان نبرد (MBT)و انواع زرهپوش ها برای ارتش المان است.G5 در سال 2012 برای اولین بار به نمایش درآمد. این خودروی به شدت محافظت شده توسط یک سرمایه گذار خصوصی ارتقا داده شده است.
در حال حاضر G5 تنها یک نمونه اولیه می باشد که توسط این شرکت تست شده است.این وسیله نقلیه زرهی در حال حاظر برای ارتش آلمان ارائه شده  است، و همچنین در اینده ای نه چندان دور برای صادرات به مشتریانی از دیگر کشورها آماده میشود .بدنه ی نفربر زرهیG5 در مقابل انواع مین های زمینی و بمب های دست ساز(IED)  به طرز قابل توجهی بهبود وارتقا یافته است.
همچنین این نفربر  دارای حفاظی خوب در مقابل اتش مستقیم دشمن است.G5 دارای یک طراحی ماژولار است. به این صورت که میتوان با انواع وسایل مختلف آن را برای ماموریت های گوناگون مجهز کرد.این وسایل را میتوان به راحتی در بحبوحه و تحت شرایط میدان نبرد تعویض نمود.در حال حاظر ماژول های مختلفی برای این APC  توسط شرکت اف اف جی طراحی وتوسعه یافته است.

G5 دارای ظرفیت بار مفید 6.5 تن است.این APC  توان حمل  دو تا 10 خدمه و سرباز را داراست که شامل 8 صندلی برای سربازان در عقب و دوصندلی برایخدمه  در قسمت جلویی نفربر میشود .ورود وخروج از این زرهپوش نیز از طریق رمپ عقبی ویا دریچه های سقف صورت میگیرد.

ادامه مطلب ...

وجود اولین سیاره شبه زمین در ناحیه قابل سکونت کهکشان تایید شد

کشف اولین سیاره شبه زمین در منطقه قابل سکونت کهکشان، در ماموریت کپلر ناسا تایید شد

به گزارش ایسنا، کپلر همچنین موفق به کشف بیش از 1000 نامزد سیاره جدید شده که تقریبا تعداد سیارات شناخته شده پیشین را به دو برابر می‌رساند. 10 مورد از این گزینه‌ها از اندازه نزدیک به زمین برخوردار بوده و در ناحیه قابل سکونت از ستاره میزبان خود گردش می‌کنند.

سیاره جدید کپلر-22b  نام دارد و کوچک‌ترین سیاره کشف شده تا کنون است که در وسط منطقه قابل سکونت از یک ستاره مشابه خورشید گردش می‌کند و ممکن است آب مایع در سطح این سیاره دیده شود.

این سیاره حدود 2.4 برابر شعاع زمین بوده و دانشمندان هنوز اطلاعی از صخره‌ای، گازی یا ترکیب مایع بودن آن ندارند اما کشف آن گامی رو به جلو در شناسایی سیاره شبه زمینی به شمار می‌رود.


ادامه مطلب ...

لکه‌های بزرگ خورشیدی با قابلیت ایجاد جرقه‌های عظیم

گروهی از لکه‌های خورشیدی بر سطح این ستاره شکل گرفته که نشانگر احتمال آغاز توفان‌های شدید خورشیدی در آینده نزدیک است.

به گزارش ایسنا،‌ این مجموعه لکه موسوم به AR 1476 با محیط بیش از 100 هزار کیلومتر توسط رصدخانه دینامیکی خورشیدی به ثبت رسیده که آنرا یک لکه خورشیدی هیولا نامیده است.

به گفته محققان، لکه خورشیدی AR 1476 که از چهار هسته تاریک بزرگ‌تر از زمین تشکیل شده به اندازه کافی برای مشاهده توسط ستاره‌شناسان آماتور با تجهیزات ابتدایی، بزرگ و مناسب است.

لکه‌های خورشیدی به تکه‌های تاریک موقت در سطح خورشید گفته می‌شود که در اثر فعالیت شدید مغناطیسی به وجود می‌آیند. این ساختارها گاهی به شکل جرقه‌های خورشیدی منفجر شده و منجر به ارسال جریانات پرانرژی تابشی به فضا می‌شود.


ادامه مطلب ...

انبوهی ستاره در فاصله 17هزارسال نوری از زمین

در تصاویر منتشر شده از سوی تلسکوپ رصدخانه جنوبی اروپا 100 هزار ستاره یک خوشه ستاره‌ای کروی چون یک دسته زنبور به چشم می‌خورد که در حدود 17 هزار سال نوری از زمین فاصله داشته و در صورت فلکی کمان قرار دارد.


ادامه مطلب ...

خورشید آهسته‌تر از آنچه تصور می‌کنیم، می‌چرخد

براساس اطلاعات جدید از یک فضاپیمای ناسا، خورشید در کهکشان راه شیری آرام تر از چیزی که پیشتر تصور می‌شد حرکت می‌کند، اطلاعاتی که ممکن است تصویر منظومه شمسی کیهان را تغییر دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کاوشگر مرزهای بین ستاره‌ای ناسا از مدار خود دور زمین سرعت ذرات بین ستاره‌ای که وارد حاشیه منظومه شمسی ما می‌شوند را 14.5 میلیارد کیلومتر از خورشید اندازه گرفته است.

تیم تحقیقاتی ماهواره کاوشگر مرزهای بین ستاره‌ای با قرار دادن اطلاعات جدید در مدل‌های رایانه‌ای به این نتیجه رسیدند که خورشید با سرعتی حدود 83 هزار و 700 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند که این اطلاعات به این معنا است که خورشید 11 هزار کیلومتر در ساعت آرام‌تر از چیزی که تصور می‌شد حرکت می‌کند.


ادامه مطلب ...