دانستنی ها

علمی - تازه های تکنولوژی - فضا - جنگ افزار

دانستنی ها

علمی - تازه های تکنولوژی - فضا - جنگ افزار

رنگ‌های جادویی

پژوهشگران با الهام از رنگ‌آمیزی زیبای طبیعت، توانسته‌اند راهی برای تولید تصاویر رنگی در کسری از ثانیه بیابند.



بسیاری از حشرات و پرندگان، رنگ‌های زیبای خود را نه از رنگ‌دانه‌ها، که از بافت‌های بسیار ریز آرایش یافته در سطح پوست یا پر خود دارند. نمونه بارز آن، رنگ‌آمیزی بی‌نظیر پرهای دم طاووس است که بیشتر به دلیل شکست و بازتاب نور در سطح این ماده طبیعی، یعنی میله‌های ملانین است.

اکنون پژوهشگران دانشگاه ملی سئول موفق شده‌اند ماده‌ای تولید کنند که می‌تواند هر رنگی را در طیف مرئی تولید کند. این جوهر که ام.اینک نامیده شده، از ترکیب نانوذرات مغناطیسی با ابعاد 100 تا 200 نانومتر، مایع حلال و رزین تشکیل شده است.

نانوذرات در رزین پخش می‌شوند و به آن رنگی قهوه‌ای می‌دهند. با اعمال میدان مغناطیسی خارجی، این نانوذرات در امتداد خطوط میدان مغناطیسی مرتب می‌شوند و ساختاری زنجیره ای را تشکیل می‌دهند. فاصله بین این نانوذرات تعیین کننده آن طول‌موجی است که نور می‌تواند از سطح این ساختار بازتاب شود؛ بنابراین با تغییر میدان مغناطیسی و بالتبع تغییر فاصله ذرات، رنگ دیده شده نیز تغییر می‌کند. پس از دست‌یابی به رنگ دلخواه، می‌توان با تاباندن پرتوهای فرابنفش به رزین، آن را تثبیت کرد، چراکه پرتوهای فرابنفش، رزین را سخت می‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد