دانستنی ها

علمی - تازه های تکنولوژی - فضا - جنگ افزار

دانستنی ها

علمی - تازه های تکنولوژی - فضا - جنگ افزار

عبور دنباله‌داری درخشان‌تر از ماه از آسمان زمین

نوامبر و دسامبر سال آینده یکی از زیبا‌ترین رویدادهای نجومی رخ خواهد داد و ستاره دنباله‌داری به درخشانی ماه از نزدیکی زمین عبور خواهد کرد.

دنباله‌دار ISON طی ماه‌های نوامبر و دسامبر سال 2013 از نزدیکی زمین به شکلی عبور خواهد کرد که ساکنان نیم‌کره شمالی قادر خواهند بود آن را مشاهده کنند. درخشش این دنباله‌دار به اندازه‌ای است که شاید حتی بتوان آن را در نور روز نیز مشاهده کرد،‌از این رو به درخشان‌ترین دنباله‌دار قرن اخیر شهرت یافته‌است.

با این‌همه به نظر می‌آید این تنها سفر و آخرین سفر دنباله‌دار ISON به بخشهای درونی سامانه خورشیدی باشد زیرا محاسبه مسیر حرکت این دنباله دار نشان می‌دهد ISON در نهایت به سوی خورشید حرکت کرده و از نزدیکی آن عبور خواهد کرد که می‌تواند نتیجه ناخوشایندی برای این دنباله‌دار داشته باشد.

ISON درحال حاضر از پشت سیاره مشتری درحال حرکت به سوی بخشهای داخلی سامانه خورشیدی است و با نزدیک‌تر شدنش به زمین، این تکه یخی نمایشی بی‌نظیر را برای ساکنان زمین اجرا خواهد کرد، زیرا گفته می‌شود درخشش آن 15 بار از ماه بیشتر خواهد بود.

این دنباله دار توسط دو اخترشناس روس و با استفاده از تلسکوپ‌های ISON در روسیه کشف شده‌است. دنباله‌دار ISON با فاصله دو میلیون مایلی از سطح خورشید عبور خواهد کرد و در صورتی که از نزدیک شدن به خورشید جان سالم به در ببرد، برای مشاهده بازگشت دوباره‌اش به بخش‌های داخلی سامانه خورشیدی میلیون‌ها سال دیگر باید در انتظار نشست.

دنباله‌دارها گلوله‌هایی غبار‌آلود از یخ هستند که معمولا زادگاه آنها کمربند کویپلر، منطقه‌ای از اجرام یخی کوچک که آن‌سوی نپتون قرار دارند است. این دنباله‌دارها معمولا از مدار خود جدا شده و به بخشهای درونی سامانه خورشیدی پرتاب می‌شوند. این اجرام اجرامی بازتابنده نیستند، و تنها چهاردرصد از پرتوهای خورشید را بازتاب می‌دهند و با اینکه از زمین بسیار درخشان و سفید‌رنگ دیده می‌شوند، از سطحی سیاه برخوردارند.  

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد