دانستنی ها

علمی - تازه های تکنولوژی - فضا - جنگ افزار

دانستنی ها

علمی - تازه های تکنولوژی - فضا - جنگ افزار

آناناس مایـع

اگر در یک رودخانه خروشان یا جریان سریع آب دقت کنید، می‌توانید شکل‌های عجیبی از جریان سیال را در اطراف موانعی مانند تخته سنگ یا شاخه درخت مشاهده کنید. در آزمایشگاه‌های

مکانیک سیالات، پژوهشگران تلاش می‌کنند این الگو‌ها را در شرایط کنترل‌شده بررسی کنند تا قوانین حاکم بر حرکت سیالات را درک کنند. در تازه‌ترین نمونه از این تلاش‌ها، پژوهشگران دانشگاه توونت هلند با استفاده از صفحه‌ای دارای ۲۰ برش گلبرگ‌مانند که با سرعت ثابت یک متربرثانیه در آب حرکت می‌کرد، این آناناس شکل‌گرفته در آب را با استفاده از دوربین‌های پرسرعتی که در هر ثانیه ۱۰هزار بار عکس می‌گیرند، به تصویر کشیده‌اند. 

وقتی یک تکه سنگ یا جسم سنگین به درون آب می‌افتد، حفره‌ای از هوا را پشت سر خود ایجاد می‌کند. در آزمایش متخصصان هلندی، صفحه متحرک حفره‌ای از حرکت خود به جا گذاشت که تنها ۲۰۰هزارم ثانیه دوام می‌آورد و برای مطالعه حفره‌های ایجاد شده توسط آن، این حرکت با سرعت ۱۰هزار فریم در ثانیه عکاسی شد و تک‌تک تصاویرآن مورد بررسی قرار گرفت. تصویر پنجم که با اندیس e مشخص شده، نمای بسته شدن حفره را در پایان عمر کوتاهش نشان می‌دهد. این تصویر توانست جایزه رقابت‌های دینامیک سیالات را که هر سال توسط انجمن فیزیک آمریکا برگزار می‌شود، از آن خود کند.

منبع : مجله ی دانستنیها



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد