دانستنی ها

علمی - تازه های تکنولوژی - فضا - جنگ افزار

دانستنی ها

علمی - تازه های تکنولوژی - فضا - جنگ افزار

چطور حافظه رایانه‌ها را کاملا پاک کنیم؟

پاک‌کردن کامل و دقیق حافظه رایانه‌ها نکته بسیار مهمی است که پیش از اهدا کردن،‌بازیافت کردن و یا فروختن آنها باید مورد توجه مالکان رایانه‌ها قرار گیرد.

بازگرداندن سیستم عامل به تنظیمات کارخانه‌ای به این معنی نیست که تمامی اطلاعات ذخیره شده بر روی رایانه حذف و پاک شده‌اند و حتی فرمت کردن هارد‌ درایو‌ها نیز لزوما منجر به پاک شدن تمامی اطلاعات نخواهد شد.

برای حذف کردن واقعی اطلاعات شخصی از روی حافظه رایانه‌ها باید از نرم‌افزارهای پاک‌کننده استفاده کنند.  برای سیستم‌عامل ویندوز بهترین گزینه ابزار SDelete است که رایگان بوده و می‌تواند بر روی فضاهای موجود بر روی درایو‌ها بازنویسی کرده و اطلاعات قبلی را پاک کند.

این نرم‌افزار از هر دیسکت قابل‌ اجرایی فعال شده  و یا می‌توان آن را از روی دیسک سخت رایانه‌ای دیگر مجهز به ابزارهایی از قبیل Universal Drive Adapter فعال ساخت. این نرم‌افزار برای کاربران لینوکس  Shred commands نام داشته و کارکردی مشابه دارد.

در سیستم‌های مک، دستور پاک‌سازی در اپلیکیشنی به نام Disk Utility گنجانده شده‌است و می‌تواند محتوی درایوها را در نهایت دقت پاک کند. این برنامه نیز مانند SDelete ابتدا فایل‌های موجود بر روی حافظه را پاک کرده و سپس از ویژگی پاک‌کردن فضای آزاد حافظه استفاده می‌کند. این برنامه از سه گزینه برخوردار است که سریعترین آن شامل نوشتن صفرها بر روی فضای استفاده نشده حافظه است و در ایمن‌ترین آن هفت‌بار بر روی حافظه بازنویسی می‌شود. گزینه میانی برای اکثر کاربران خانگی از ایمنی کافی برخوردار است.

البته یک راه ایمن دیگر نیز برای حذف همیشگی اطلاعات از روی حافظه رایانه‌ها وجود دارد: ایجاد دو یا سه حفره کوچک بر روی صفحه هارد درایو با استفاده از یک دریل.



سیاره ای سرد و تنها

ستاره شناسان کانادایی و اروپایی یک سیاره "بی خانمان" را کشف کرده‌اند که به دور هیچ ستاره‌ای نمی‌گردد و هیچگونه رابطه گرانشی ندارد 



به گزارش خبرگزاری مهر، دانش پژوهان دانشگاه مونترال و همکاران اروپایی‌شان می‌گویند این نخستین سیاره منزوی و تنها از این نوع است که تا کنون مشاهده شده است.

"اتین آرتیگاو" از دانشگاه مونترال در این باره گفت: اگر چه نظریه پردازان از وجود این نوع سیاره‌های بسیار سرد و جوان خبر داده بودند اما تا امروز هیچ موردی از چنین سیاراتی مشاهده نشده بود.

این سیاره که CFBDSIR2149نام گرفته است در بین گروهی از ستاره‌های بسیار جوان موسوم به "گروه متحرک AB Doradus" قرار دارد اما با هیچ یک از این ستاره‌ها ارتباط گرانش ایجاد نکرده و از این رو به عنوان یک سیاره معیارهای خاصی از جرم، دما و سن دارد.

طی چند سال اخیر، اجرام متعددی از این نوع شناسایی شده است اما وجود آنها را نمی‌توان بدون تایید علمی از سن شان، ثابت کرد. از این رو ستاره شناسان مطمئن نبودند این اجرام آسمانی را در گروه سیاره یا کوتوله‌های قهوه‌ای طبقه بندی کنند.

کوتوله‌های قهوه ای اجرامی هستند که به نظر ما نتوانسته‌اند به ستاره تبدیل شوند.

محققان می‌گویند این سیاره منزوی که حدود هفت برابر اندازه مشتری است، احتمالا در طی دوره شکل گیری‌اش، از دیگر اجرام آسمانی دور افتاده است.

ژلاتینی که گلوله را در هوا نگه می‌دارد

پلیمر پیچیده‌ای که از قدرت متوقف کردن گلوله برخوردار است، به زودی می‌تواند صنعت تولید جلیقه‌های ضد‌گلوله را متحول سازد.

به گزارش یاهو، دانشمندان دانشگاه رایس در تگزاس موفق به کشف نوعی پلیمر جدید شده اند که قدرت آن بیشتر از قدرت گلوله‌ای است که شلیک شده است.

این ترکیب جدید می‌تواند گلوله‌های 9 میلیمتری پیستول‌های معمولی و گلوله‌های سلاح‌های نیمه اتوماتیک را پس از شلیک شدن متوقف سازد،‌در حالی که تنها حفره‌هایی کوچک از گلوله‌ها بر روی ماده به جا می‌ماند. این ماده پلیمری شگفت‌انگیز می‌تواند تکنیک ساخت جلیقه‌های ضد‌گلوله را متحول ساخته و همچنین در ایجاد بدنه‌ای سبک و مقاوم برای هواپیماها و پره‌های موتورهای جت به کار گرفته شود.


این ماده جدید ترکیبی پیچیده از جنس کوپلیمر پلی‌اورتان است،‌ ترکیبی که در آزمایشگاه تولید می‌شود. به گفته محققان این پلیمر جدید در حقیقت گلوله‌ها را به دام انداخته و در خود نگه می‌دارد درحالی که هیچ آسیب میکروسکوپی به ماده وارد نشده و هیچ ترکی در آن دیده نمی‌شود به شکلی که ماده هنوز شفافیت خود را داراست، از این رو ماده جدید می‌تواند به عنوان جایگزینی عالی برای شیشه هواپیماهای جنگی به کار گرفته شود.


این ماده جدید با داشتن ترکیبی از ویژگی‌های شیشه و پلاستیک،‌در عین استحکام و سختی از انعطاف‌پذیری و خود ترمیمی نیز برخوردار است. به گفته دانشمندان، در زمان برخورد گلوله با این پلیمر،‌ ماده در حقیقت در مقابله با نفوذ جسمی با سرعت بالا به مایع تبدیل می‌شود و از آنجایی که پلیمر در حقیقت متشکل از هزاران لایه مجزا است،‌تنها بخشی از ماده مایع شده و بقیه آن به حالت اولیه باقی می‌مانند.

این به آن معنی است که ماده بدن ایجاد شکستگی محکم و قوی به جا می‌ماند و بدون خرد شدن یا خمیده شدن ضربه گلوله را تحمل می‌کند.

منبع : همشهری آنلاین


دلیل هوش بالای آلبرت انیشتین چه بود ؟

نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد قشر پیریفرونتال مغز آلبرت اینشتین برخلاف اغلب افراد، شگفت انگیز و غیرعادی بوده است که همین تفاوت می‌تواند دلیل هوش و نخبگی این فیزیکدان بوده باشد.
به گزارش مهر، بر اساس تحقیقات دانشگاه دولتی فلوریدا بخش‌هایی از مغز انیشتین با اغلب افراد متفاوت بوده است و همین می‌تواند با توانایی‌های شناختی و ادارکی فوق العاده وی مرتبط باشد.
این محققان برای نخستین بار کل قشر مخ مغز انیشتین را از 14 تصویری که اخیرا کشف شده توصیف کردند.
آنها تصاویر مغز اینشتین را با مغز 85 انسان معمولی مقایسه کرده و توانستند ویژگی‌های غیرمعمول مغز این دانشمند را تفسیر کنند.
اگرچه اندازه کلی و شکل هندسی مغز انیشتین طبیعی بوده اما نواحی پیریفرونتال، سوماتوسنسوری، آهیانه، موتور اولیه، قشر گیجگاهی و اوکیپیتال او غیرعادی بوده است.
پس از مرگ اینشتین در سال 1955 گروهی از محققان با کسب اجازه از خانواده‌اش، مغز او را برداشته و از زوایای مختلف تصویربرداری کردند.
علاوه بر این مغز به 240 قطعه تقسیم و تصاویر اسلایدی از آنها تهیه شد.
اما بخش عمده‌ای از این تصاویر، قطعات و اسلاید‌ها به مدت 55 سال از دید عموم مفقود شد.
اکنون برای این تحقیقات از 14 تصویر که در موزه ملی سلامت و پزشکی نگهداری می‌شود استفاده شده است.


منبع : همشهری آنلاین

چرا پیاز اشک را در می آورد؟

 هنگامی که پوست پیاز را می کنید یافته های آن آسیب می بینند و آنزیمی در آنها با ترکیبی به نام سولفواکسید (به اختصار) ترکیب شده و مولکول نامبرده را به سه قسمت می شکند که یکی از این ترکیبات اشک آور است.

زمانی که پیاز را زیر شیر آب یا پس از خروج از یخچال پوست می کنید دیگر اشک آور نیست زیرا:

سولفواکسید در آب محلول است و آب سبب آبکافت آن می شود در نتیجه بقیه ی مراحل بالا که نتیجه ی آن ایجاد ترکیب اشک آور است انجام نمی شود.
اگر پیاز سرد باشد سرعت واکنش آنزیمی نامبرده کاهش می یابد و کمتر تشکیل می شود و فشار بخار سولفواکسید هم کاهش یافته و غلظت آن در هوا کم می شود طوری که سبب ایجاد اشک نمی‌شود.