دانستنی ها

علمی - تازه های تکنولوژی - فضا - جنگ افزار

دانستنی ها

علمی - تازه های تکنولوژی - فضا - جنگ افزار

Orsis T-5000 تک خال دیگری از روسیه!!!

ORSIS SE T-5000

http://black-army.persiangig.com/image/657657665665/1.jpg

شاید از دیر باز صنایع تسلیحات روسیه زبان زد بوده است اما همیشه این نکات که تسلیحات روسی از لحاظ آیرودینامیکی و از لحاظ تکنولوژی در مقابله همتایان غربی ضعیف هستند وجود داشته است. اما با خواندن این مطلب دیگر تمام این انتقادات به باده فراموشی سپرده خواهند شد چرا که طراحان روس هر آنچه در چنته داشته اند رو کرده اند!!

تی 5000 سلاحی با تغذیه چندگانه می باشد که با توجه به نیاز میدانهای نبرد امروزی طراحی شده است.این سلاح با هدف کاربردهای متفاوتی از قبیل ورزشیو شکار و همچنین نظامی-تاکتیکی طراحی شده است.هدف اصلی از طراحی این سلاح به دست آوردن رکورده جدیدی در دقت و ظرافت در هنگام شلیک در مسافت های نسبتا دور بوده است کهیکی از مهم ترین شرایط یعنی راحتی تک تیر انداز می بایست در آن رعایت میشده که با توجه به ماژولار بودن و قابلیت تنظیم اکثر نقاط سلاحبه نظر میرسد این خواسته جامع عمل پوشیده است.

http://black-army.persiangig.com/image/657657665665/2.jpg

طراحان در این سلاح قابلیت اطمینان و هم چنین به صرفه بودن از لحاظ اقتصادی را نیز مدنظر داشته اند.جالب اینجاست کهاکثر صفاتی که در بالا ذکر شد در تضاد با هم هستند ...مثلا قیمت تمام شده ارزان و کیفیت و قابلیت اطمینان بالا....اماطراحان با موفقیت خیره کننده ای توانسته اند تمامی این نیازها را در کنار هم رفع کنند.


کالیبر:   7,62x51 (.308 Win), .338 Lapua Magnum

مکانیزم:   گلنگدن چرخشی

طول لوله:   610 م م

وزن:   5.6 کیلوگرم

ظرفیت خشاب:   5 یا 10 تیر

برد:   مختلف(بالای 1.5 کیلومتر)


تمامی برش های بدنه این سلاح با دقتی برابر دو میکرون توسط دستگاههای CNC برش خورده اند که این نشان ازحساسیت روسها در طراحی یک سلاح دقیق زن دارد.اکثر قسمتهای سلاح از فولاد ضد زنگ ساخته شده که در برابر هر نوع شرایط آب و هوایی مقاومت و ماندگاری خوبی از خود نشان میدهد.

http://black-army.persiangig.com/image/657657665665/3.jpg

قنداق تفنگ از آلیاژ الومینیوم D16T ساخته شده و قسمت پلاستیکی هم از یکی از مقاوم ترین پلاستیک های موجودساخته شده است.محل قرارگیری چانه نیز کاملا قابل تغییر می باشد تا در صورت نیاز و عوض شدن تیراندازهر کدام بتوانند تنظیمات مخصوص به خود را جهت راحتی هنگام شلیک انجام دهند.بر روی این قسمت ماده مخصوصیکه ضد سرخوردگی می باشد قرار گرفته تا در صورت تعریق تیر انداز مانع سر خوردن چانه وی شود.هم چنین این قسمت از لحاظ ارتفاعهم قابل تنظیم می باشد.

http://black-army.persiangig.com/image/657657665665/4.jpg

تعادل در وزن سلاح یکی از نکات مهم در حفظ تعادل و هدف در هنگام هر شلیک می باشد اما ایندو برای کنترل سلاح در هنگام شلیک کافی نیستند.یکی از قسمتهایی که توانایی دفع لگد سلاح را تا 50 درصد دارا می باشد شعله پوش سلاح است.همچنین یک ماشه قابل تنظیم میتواند در هنگام هر شلیک و احتمالا برخورد نکردن گلوله به هدفمانع گم کردن هدف و شلیک نامنظم شود.

http://black-army.persiangig.com/image/657657665665/5.jpg

یکی از نکات جالب در طراحی این سلاح استفاده از ریلهای استاندارد پیکاتینی جهت نصب انواع دوربین ها و تجهیزات جانبی مثل سایتهای دید در شب و .... می باشد.همچنین در زمینه آب بندی قسمتهای مختلف سلاح باید به این نکته مهم توجه شودکه اکثر قسمتهای سلاح با لایه مخصوصه سرامیکی پوشانده شده است که این خود دلیلی برای دوام این تک تیر زن درهر شرایطی از دما و رطوبت می باشد.


شاهزاده دورگه  

تک تیراندازان سابق به خوبی می دانستند که روس ها هیچ فشنگ مناسبی برای ساخت یک تفنگ تک تیرانداز دقیق در دسترس ندارند. از سوی دیگر مجموعه Orsis به هیچ وجه از توانایی مالی کافی برای توسعه یک فشنگ جدید برخوردار نبود. پس تجارجدید در یک اقدام منطقی تصمیم گرفتند تا T5000 را بر اساس فشنگ های آمریکایی‏ Winchester‏‎‏‎ .‎308برای فواصل کوتاه و متوسط Lapua Magnum‎ ‏‎388. برای بردهای بلند طراحی کنند.

چیدمان سنتی برای طرح کلی OrsisT5000 انتخاب شده، اما نکته ای که به هرچه ساده تر شدن آن منجر می گردد، مکانیزم گلنگدن دستی چرخشی آن است که در کمال سادگی و به وسیله دو خار کوچک در جای خود چفت می گردد. ناخن فشنگ کش و سوزن آتش نیز مانند مجموعه گلنگدن از فولاد ضد زنگ و با استفاده از تکنیک های پیشرفته CNC ساخته شده تا بیشترین دقت را در اختیار تیرانداز قرار دهد.

  http://black-army.persiangig.com/image/85df312b54cd5afe15f413d029f0ae08.jpg

فاکتور مهم دیگر در زمینه دقت بالای T5000، لوله سنگین و فوق العاده دقیق آن است تا جایی که در یک آزمون تیرانداز کارخانه Orsis موفق شد چهار گلوله Lapus Magnum ‏‎388. از فاصله 300 متری در دایره ای به قطر کمتر از 5 سانتی متر جای دهد که واقعاً رکورد فوق العاده ای به شمار می آید. برای رسیدن به این دقت کم مانند تمام مراحل برش، خم، خان تراشی و پرداخت لوله به صورت کاملاً کامپیوتری صورت می پذیرد و از آنجایی که تمام این مراحل فقط یک بار و آن هم به صورت پیوسته صورت می پذیرند، دقت لوله به حد و اندازه های ایده آل نزدیک می گردد. همچنین بخش انتهایی لوله به گونه ای ماشین کاری شده که انواع فشارشکن های استاندارد را می توان به سادگی روی آن نصب کرد.

طراحان روسی، طراحی بین المللی 

با مکانیزم عمل کاملاً ساده و کاربردی، T5000 به وضوح یک تفنگ ساخت روسیه بوده، اما استفاده از گلوله های آمریکایی آن را تبدیل به تفنگی دو رگه در میان نمونه های موجود کرده است. اما این همه ماجرا نیست و در زمینه طراحی بدنه نیز می توان این ادغام دو سبک شرقی و غربی را به خوبی در ساخته جدید Orsis احساس کرد.

طراحی کلی در کمال سادگی انجام پذیرفته و آلات متحرک تا حد امکان از ساختار وسیله حذف شده اند که در نهایت باعث اطمینان بیشتر شده و بدون شک هزینه های تولید را نیز کاهش می دهد. Orsis در ساخت شاسی بدنه به صورت گسترده از آلیاژهای آلومینیم بهره برده که در نهایت باعث کاهش وزن کلی سلاح به کمتر از 5/6 کیلوگرم شده است.

برخلاف اکثر تفنگ های روسی اصول ارگونومی به صورت کامل در طراحی Orsis T5000 رعایت شده و به همین دلیل است که در نگاه اول کمتر کسی به این فکر می افتد که وسیله ای به این خوشدستی کار اسلاوها باشد. قنداق سلاح به صورت تاشو طراحی شده تا در هنگام حمل و نقل طول تفنگ را کاهش دهد. همچنین برخلاف تمام قنداق های شرقی، پد شانه و گونه به شکل قابل تنظیم ساخته شده اند تا تیرانداز بتواند به بهترین حالت برای تیراندازی خود دست پیدا کند. بخش های داخلی قنداق برای کاهش وزن به صورت توخالی طراحی شده است.

برگه ناظم آتش دارای سه حالت ضامن، شلیک و ضامن با قفل گلنگدن بوده و در حالتی که بیشتر در سلاح های شکاری مرسوم است به پشت دستگیره گلنگدن انتقال یافته که چندان ایده آل یک تفنگ تک تیرانداز تاکتیکی نیست.
http://black-army.persiangig.com/image/30acb374640b86173339d7bc099a112a.jpg

ضامن ماشه نیز در سمت چپ و بالای قاب ماشه جای گرفته که به سادگی قابل دسترسی است. همچنین دکمه رهاسازی خشاب 5 یا10 تیر جعبه ای نیز با اندازه بزرگ در جلوی قاب ماشه و پشت خشاب جای گرفته که به سادگی در دسترس قرار دارد. نکته ای که Orsis T5000 را تبدیل به سلاحی کاملاً حرفه ای می کند، قابلیت تنظیم فشار ماشه و همچنین دامنه حرکتی ماشه بوده که هر دو از نکات مهم برای تیراندازان نخبه است.

این همه ماجرا نیست و ویژگی که بیش از پیش Orsis T5000 را تبدیل به یک سلاح دو رگه می کند. استفاده از یک ریل استاندارد M1913 بزرگ در بخش بالایی بدنه آن است. با استفاده از این ریل تیرانداز قادراست تقریباً تمام انواع سایت های هدفگیری استاندارد را روی تفنگ خود نصب کند، البته Orsis به صورت استاندارد سایت هدفگیری DH5-20×56 ساخت شرکت روسی Dedal-NV را برای T5000 توصیه می کند.

همچنین یک ریل استاندارد دیگر نیز در بخش زیرین بدنه وجود دارد که از آن می توان برای اتصال دوپایه استفاده کرد برای نصب آداپتور سامانه های دید در شب نیز می توان یک ریل اضافی را به بخش بالایی لوله اضافه کرد.

پیش به سوی غرب

با توجه به استفاده از گلوله های آمریکایی Winchester‏ ‎308 و ‏‏‎388 LapuaMagnum. ارتش روسیه علاقه چندانی نسبت به Orsis T5000 نشان نمی دهد، هر چند وزارت دفاع این کشور تاکنون چند قبضه از آن را برای آزمایش توسط نیروهای ویژه و یگان ضد تروریستی دریافت کرده است. علاوه بر این با توجه به شایستگی های T5000 ارتش روسیه اگر خواستار تفنگ تک تیرانداز فوق دقیقی در برد زیر هزار مترباشد، تنها کافی است گلوله ای مناسب را توسعه دهد و سپس T5000 را با آن تطبیق دهد.

عدم موفقیت در بازار داخلی، به معنای شکست تفنگ تک تیرانداز تاکتیکی دو رگه Orsis نیست، زیرا با توجه به توانایی های این سلاح نیز قیمت به مراتب پایین تر آن در مقایسه با تولیدات غربی مانند Barrett MRAD بدون شک خریداران خارجی زیادی برای آن به وجود خواهند آمد.
استفاده از تکنیک CNC در ساخت آلات متحرک باعث ارتقاء کیفیت T5000 شده است.

منبع : بلک آرمی


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد