دانستنی ها

علمی - تازه های تکنولوژی - فضا - جنگ افزار

دانستنی ها

علمی - تازه های تکنولوژی - فضا - جنگ افزار

یادداشت روی آب

دانشمندان با استفاده از نانوفناوری، مواد مرطوب گزینشی تولید کرده‌اند که می‌تواند برای نوشتن پیام‌های ماندگار روی آب مورد استفاده قرار گیرد

به گزارش مهر، فناوری نوشتن پیام با آب که "hydroglyphics" نام گرفته توسط دانشمندان هاروارد با گروهی از دانش آموزان دبیرستان مریمک ابداع شده است.

نمونه اولیه این فناوری به افراد کمک می‌کند که تفاوت میان دفع آب و سطح مرطوب را مشاهده کنند. هدف اصلی که در پس این فناوری نهفته تغییر ویژگی‌ها و خاصیت‌های یک سطح است تا بتوانید اثر خاص خود را روی آب اعمال کنید. تنها چیزی که برای این کار به آن احتیاج دارید برچسب‌های اسفنجی، سیم پیچ تسلا و ظرف مخصوص کشت میکروب است.

سیم‌پیچ تسلا یک مدار مبدل رزونانس است که در سال 1891 میلادی توسط نیکولا تسلا ساخته شد و از آن برای تولید ولتاژهای بالا، جریان‌های نسبتا زیاد و الکتریسیته متناوب با فرکانس‌های بالا استفاده می‌شود. تسلا از این مدار در پیکربندی‌های مختلفی استفاده کرد که شامل دو یا گاهی سه مدار الکتریکی رزونانس می‌شد. تسلا از این سیم‌ پیچ ‌ها برای پیشبرد آزمایش‌های نوآورانه‌‌ای از جمله در زمینه نورپردازی، فسفرسانس، تولید اشعه ایکس، پدیده جریان متناوب فرکانس بالا، برق‌ درمانی و انتقال بی ‌سیم انرژی الکتریکی استفاده کرد.

هرکدام از افرادی که این آزمایش را انجام دادند یک ظرف مخصوص کشت میکروب و برچسب مورد علاقه خود انتخاب کردند و آن را در قسمت پایینی ظرف قرار دادند. پس از آن آنها هرکدام از ظروف را زیر سیم پیچ تسلا قرار دادند.

یک جرقه بنفش همراه یک صدای بلند ایجاد می‌شود و زمانی که برچسب برداشته می‌شود و آب به ظرف اضافه می‌شود شما می‌توانید هرچقدر که بخواهید آب داخل ظرف بریزید اما قسمت‌هایی که پیشتر برچسب قرار داشته به نوعی به یک گودال و حفره تبدیل می‌شوند و این پیامها تا یک ماه قابل مشاهده هستند.

فیلسکوک کیم از دانشمندان هاروارد و نویسنده اول این مقاله به طور ناگهانی به ایده نوشتن روی آب رسیده است. وی درحال کمک به یکی از آموزگاران دبیرستان مریمک بوده که این تجربه را در آزمایشگاه داشته است.

ظروف کشت میکروب به عنوان ظروف آزمایشگاهی از یک ساختار پلاستیکی برخوردار هستند که آب را دفع می‌کند هنگامی که این ظروف با سیم پیچ تسلا سروکار داشته باشد، هوای رسانا و اکسیژن با پلاستیک ترکیب می‌شود که سطح برچسب‌ها آب را به خود جذب نکند، همچنین قسمت زیر برچسب با هوا تماس نداشته و همچنان آب را دفع می‌کند.

آب در این ظرف به قسمت‌های مورد نظر چسبیده و قسمت خود پیام خشک باقی می‌ماند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد