بیماری ام اس

بیماری ام اس

بیماری ام اس , بیماری ام اس چیست , بیماری ام اس علائم , بیماری ام اس چگونه شروع میشود , بیماری ام اس درمان دارد , بیماری ام اس به انگلیسی , بیماری ام اس و درمان آن , بیماری ام اس ای چیست , بیماری ام اس چیست و چه علائمی دارد

  بیماری ام اس , بیماری ام اس چیست , بیماری ام اس علائم , بیماری ام اس چگونه شروع میشود

بیماری ام اس یا تصلب بافت چندگانه  (Encephalomyelitis Disseminata) یا MS ، یک بیماری التهابی است که در آن غلاف میلین سلول های عصبی در مغز و نخاع مجروح می شوند.
این اختلال می تواند توانایی قسمت های سیستم عصبی مسئول برقراری ارتباط را مختل کند و می تواند باعث بسیاری از علائم جسمی شود.

MS به اشکال مختلف ظاهر می شود و علائم جدید آن یا در یک دوره عود (عود) یا به مرور زمان (متناوب) رخ می دهد.

علائم ممکن است در عود به طور کامل ناپدید شوند. با این حال ، مشکلات عصبی مداوم ، به ویژه با پیشرفت بیماری در مراحل بعدی ، همچنان پابرجاست.

اگرچه علت این بیماری مشخص نیست ، مکانیسم اصلی آن آسیب رساندن به سیستم ایمنی بدن یا آسیب دیدن سلول های تولید کننده غلاف میلین است.

دلایل ذکر شده در مورد این مکانیسم ها شامل عوامل ژنتیکی و محیطی مانند عفونت است. بیماری ام اس معمولاً براساس علائم ، علائم و نتایج آزمایشات پزشکی تشخیص داده می شود.

پیش از این ، محققان کانادایی نتوانسته اند آن را درمان کنند ، هیچ درمانی خاص برای بیماری ام اس وجود نداشت. درمان های موجود برای بهبود عملکرد بدن پس از هر حمله و جلوگیری از حملات جدید طراحی شده اند.

اگرچه داروهای تجویز شده برای معالجه ام اس کمی مؤثر است ، اما عوارض جانبی دارند و تحمل آن دشوار است.

اگرچه هیچ مدرکی درباره اثربخشی روشهای درمانی جایگزین MS وجود ندارد ، اما بسیاری از افراد به دنبال آن هستند.

پیش بینی نتیجه طولانی مدت درمان بسیار دشوار است ، اما قابل قبول ترین نتیجه در خانم ها دیده می شود ، افرادی که در سنین بالاتر به این بیماری مبتلا می شوند ، افرادی که عود می کنند و کسانی که در مراحل اولیه حملات کمتری را تجربه کرده اند. .

امید به زندگی برای مبتلایان به ام اس ۵ تا ۵ سال کمتر از سایرین است. از سال اول ، بین ۱ تا ۲٫۵ میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا شده اند ، اگرچه این میزان در نقاط مختلف جهان و جوامع مختلف بسیار متفاوت است.

این بیماری به طور معمول در کودکان ۲ تا ۴ ساله و در زنان دو برابر مردان مشاهده می شود. نام “اسکلروز متعدد” به زخم ها (سختی یا به عبارت دیگر پلاک یا زخم) گفته می شود که در ماده سفید مغز یا ستون فقرات یافت می شود.

MS در ۶ توسط ژان مارتین شارکوت شرح داده شد. محققان در حال توسعه درمان ها و روش های جدید تشخیصی هستند

ام اس یک بیماری خطرناک است که کاملاً بی سر و صدا شروع می شود. فرسودگی طولانی مدت ، فراموش کردن خرمای مهم ، تاری دید ، و بسیاری از مشکلات دیگر علائم اولیه بیماری ام اس هستند که ممکن است از اهمیت کمتری برخوردار باشند.

علائم بسیار جزئی وجود دارد که علائم اولیه بیماری ام اس است و شما باید از سیستم ایمنی بدن خود آگاه باشید.

مولتیپل اسکلروزیس یا MS ، هنگامی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت چربی مغز و نخاع حمله کند. انجمن MS می گوید در حال حاضر از هر چهار آمریکایی حدود یک نفر از این بیماری رنج می برند که متاسفانه هر ساعت یک بیمار جدید به آن اضافه می شود.

درمان MS فقط از پیشرفت آن جلوگیری می کند و به طور کامل آن را درمان نمی کند ، علائمی که نشان دهنده شروع بیماری در اوایل بیست سالگی است. زنان از مردان دو برابر بیشتر است.

و اگر سابقه خانوادگی خود ایمنی یا بیماری مونونوکلئوز در تاریخ پزشکی وجود داشته باشد ، ام اس احتمالاً بیشتر است. این بار ، علائم اولیه MS را یادداشت کنید.

علائم و نشانه بیماری ام اس

فرد مبتلا به MS دارای تمام علائم یا علائم عصبی است. شایع ترین آنها اختلالات سیستم عصبی خود مختار ، بینایی ، حرکتی و حسی است.  علائم خاص توسط مکان های زخم در سیستم عصبی مشخص می شود و شامل نابرابری یا خواب آلودگی مانند بیماری مور است.

اسپاسم ، اسپاسم ، ضعف عضلات ، واکنشهای غیر ارادی ، گرفتگی یا عدم توانایی در حرکت ، عدم توانایی در تعادل و هماهنگی عضلات ، مشکل در صحبت کردن یا سوء هاضمه ، مشکلات بینایی (حرکت چشم ، کاهش دید یا بینایی) ، خستگی ، درد شدید یا درد مزمن و مشکل در ادرار و مدفوع.

تفکر دشوار و مشکلات اختلالات مانند افسردگی یا بی حسی عاطفی نیز در بین مبتلایان به ام اس وجود دارد.  پدیده اوتف ، شدت علائم ناشی از قرار گرفتن در معرض درجه حرارت بالا و لریمیتس ، احساس سوزش در پشت هنگام خم کردن گردن از ویژگی های ام اس است.

معیار اصلی معلولیت مقیاس وضعیت ناتوانی گسترده (EDSS) است که در ترکیب با سایر معیارها مانند مولتیپل اسکلروز عملکردی کامپوزیت استفاده می شود.  طی چند روز شروع می شود ، از این تعداد ۵٪ دارای مشکلات حرکتی ، ۲٪ تاری دید و ۲٪ Syndromes مربوط به اختلال عملکرد ساقه مغز است ، در حالی که ۱٪ باقی مانده بیش از یک مشکلات ذکر شده  سیر این علائم در ابتدا در دو الگوی رخ می دهد.

یا با افزایش دوره ها بیماری ناگهانی که چند روز تا چند ماه ادامه داشته باشد (به نام عود ، بدتر شدن ، دوره بیماری ، حملات یا تشدید ناگهانی) که منجر به بهبودی بیمار (۲٪) می شود یا به تدریج با گذشت زمان بدتر می شود بدون دوره های بهبودی (۱-۲٪).

  ترکیبی از این دو ممکن است در بعضی موارد اتفاق بیفتد یا افراد دارای این دوره ممکن است عودها و ترمیم هایی را که بعداً ادامه می یابد ، ایجاد کنند.  این عودها معمولاً غیرقابل پیش بینی هستند و بدون علائمی رخ می دهند.

  اما در برخی موارد ، وخیم تر شدن بیماری از علائم معمول پیروی می کند و بیشتر آنها در بهار و تابستان رخ می دهد. به همین ترتیب ، عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی ، آنفولانزا یا التهاب دستگاه گوارش نیز محتمل است.

استرس همچنین می تواند باعث حمله شود این کاهش می یابد ، اگرچه در چند ماه اول پس از تولد افزایش می یابد.  به طور کلی ، به نظر نمی رسد که بارداری بر ناتوانی دراز مدت تأثیر بگذارد. ترومای بدنی شدید  و پدیده اوتفوف بر میزان عود تأثیر نمی گذارد.

علائم مختلفی وجود دارد که به محل عصب آسیب دیده بستگی دارد. علائم و نشانه های بیماری شامل موارد زیر است:

بیهوشی و ضعف در یکی از بازوها یا پاها یا هر دو ، معمولاً در یک طرف بدن یا در پایین تنه.

بیماری ام اس درمان دارد , بیماری ام اس به انگلیسی , بیماری ام اس و درمان آن , بیماری ام اس ای چیست

از دست دادن بینایی یا از بین رفتن کامل بینایی. معمولاً در یک چشم ، که معمولاً هنگام حرکت چشم با درد همراه است (التهاب عصب بینایی).

دید دوگانه یا تاری دید

سوزش و درد در قسمت هایی از بدن

– احساس شوک الکتریکی که فرد را با برخی حرکات تکان می دهد

– راه رفتن لرزش ، لرزش یا لرزان

– خستگی

– سرگیجه

بیشتر افراد مبتلا به MS علائم عود زودرس را تجربه می کنند ، و به دنبال آن بهبودی جزئی یا کامل دارند. علائم و نشانه های MS معمولاً با افزایش دمای بدن تحریک یا تشدید می شوند.

عوامل بیماری ام اس

علت بیماری ام اس ناشناخته است ، اگرچه تصور می شود ناشی از ترکیبی از عوامل محیطی مانند عوامل عفونی و ژنتیکی باشد. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این بیماری با بیماری زیباییشناختی همراه است.

اگرچه تعدادی از عوامل خطر محیطی وجود دارد و برخی از آنها قابل تعدیل هستند ، اما تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا از بین بردن آنها می تواند از ابتلا به بیماری ام اس جلوگیری کند ، لازم است.

شیوع بیماری ام اس

این مشاوران قبیله ای که می توانند رهبر عالی باشند و از نظر قانونی از شما دور هستند ، می توانید با استفاده از منابع درمانی ، هیترو کانادا ، مائوری نیوزیلند و بازدید از کانادا به بستر بومی دسترسی داشته باشید.

و مشاوره در مورد دسترسی به سرمایه گذاری خود و نزدیک شدن به وضعیت سرمایه گذاری و نزدیک شدن به زمان خود.  اگر تمایل داشته باشد ، می تواند از قبل باشد.  [سال] امسال می توانید از این موارد استفاده کنید.

با بیان اینکه می توانید در ماه نوامبر در زمینه مواد مخدر سرمایه گذاری کنید ، می توانید از آن بین روزهای تولد و تولد استفاده کنید. بسته به شرایط موجود ، ممکن است با مراجعه به این میهمانان از این قانون استفاده کنید.

این بیماری به دلیل آغاز منطقه جدید است.  با این وجود ، می توانید با رفتن به سن ۲ سالگی ، به اوج کار خود برسید.

نقش ژنتیک در ابتلا به بیماری ام اس

MS یک بیماری ارثی محسوب نمی شود ، اما برخی از تغییرات ژنتیکی حاکی از افزایش شیوع MS است. احتمال ابتلا به بیماری ام اس در بین اقوام ، به ویژه بستگان درجه یک وجود دارد. هر دو مورد به این بیماری مبتلا می شوند ، در حالی که دوقلوها و خواهر و برادرها به ترتیب ۲٫۹ درصد و برای خواهر و برادرهای کمتری دارند.

اگر والدین فرد مبتلا به این بیماری باشد ، فرزند آنها ۲ برابر بیشتر از این بیماری به وجود می آید.  بیماری ام اس در بعضی از گروه های نژادی شایع تر است. ژن های خاص مرتبط با MS شامل تفاوت هایی در سیستم آنتی ژن لکوسیت انسان (HLA) است

– گروهی از ژنهای موجود در کروموزوم که بعنوان مجموعه اصلی سازگاری بافتی (MHC) عمل می کنند.  تغییرات در منطقه HLA تقریباً سی سال است که کشف شده است ، علاوه بر این ، در گسترش بیماری های خود ایمنی مانند دیابت نوع ۲ و لوپوس عمومی نیز نقش دارد.

  سازگارترین یافته ارتباط بین آلل MS و MHC است. HLA-DR15 | DR1 و HLA-DQ1 شرح داده شده است. سایر سایت های ژن اثر محافظتی مانند HLA-C1 و HLA-DRB1 * 1. را نشان می دهند. به طور کلی تخمین زده می شود که تغییرات

تشخیص بیماری ام اس

مولتیپل اسکلروزیس معمولاً براساس علائم و نشانه ها ، همراه با تصویربرداری پزشکی و آزمایش های لازم آزمایشگاهی تشخیص داده می شود.

تأیید چنین تشخیصی به ویژه در مراحل اولیه آن دشوار است زیرا علائم ممکن است شبیه سایر مشکلات پزشکی باشد. معیار مک دونالد که بر شواهد بالینی ، آزمایشگاهی و رادیولوژیکی ضایعات در زمان ها و مناطق مختلف تأکید دارد ، متداول ترین روش تشخیص است و معیارهای شوماخر و پوزر از نظر تاریخی مهمترین آنها هستند.

ضوابط فوق امکان تشخیص غیر تهاجمی را فراهم می آورد ، برخی از مردم گزارش می دهند که تنها شواهد قابل اعتماد کالبد شکافی یا نمونه برداری از مناطقی است که ضایعات ام اس پیدا شده است.

اگر فردی اپیزودهای عصبی جدا شده داشته باشد ، اطلاعات بالینی به تنهایی ممکن است برای تشخیص بیماری ام اس کافی باشد. افرادی که پس از تنها یک حمله به دنبال مراقبت های پزشکی هستند ، باید آزمایش های بیشتری را برای تشخیص بیماری انجام دهند.

دادن. متداولترین ابزارهای تشخیصی تصویربرداری از سیستم عصبی ، تجزیه و تحلیل مایعات مغزی و پتانسیل های برانگیخته است. تصویربرداری با تشدید مغناطیسی از مغز و ستون فقرات ممکن است نواحی دیرینه شدن (ضایعات یا پلاک) را نشان دهد.

گادولینیوم می تواند به عنوان یک ماده حاجب به صورت داخل وریدی برای شناسایی پلاک های فعال تجویز شود و با از بین بردن ، نشان دهنده وجود ضایعات تاریخی باشد که با علائم موجود در هنگام ارزیابی ارتباط ندارند.

آزمایش مایعات نخاع به دست آمده از یک سوراخ کمر می تواند شواهدی از التهاب مزمن در سیستم عصبی مرکزی ارائه دهد. مایع مغزی نخاعی برای گروه های ایمونوگلوبولین الیگوگلونین الکتروفورز (IgG) آزمایش شده است ، که علائم التهابی هستند که در ۱-۲٪ افراد مبتلا به MS مشاهده می شود.

کمتر به تحریک عصب بینایی و اعصاب حسی به دلیل دلیلن شدن این مسیرها پاسخگو نیست. این واکنش های مغزی را می توان با استفاده از بینایی و پتانسیل های برانگیخته حسی آزمایش کرد.

علائم مشترک بیماری در زنان و مردان

به طور کلی ، علائم بیماری ام اس در زنان و مردان یکسان است. اما این علائم بسته به محل و شدت آسیب عصبی التهابی در افراد مختلف متفاوت است. در اینجا برخی از رایج ترین علائم MS آورده شده است:

۱ علائم عضلات

MS در زنان و مردان در واقع حمله سلولهای ایمنی به سیستم عصبی است. این می تواند در مغز ، نخاع یا عصب بینایی اتفاق بیفتد. به طور مشابه ، بیماران ممکن است علائم مربوط به ماهیچه و ماهیچه را تجربه کنند ، از جمله:

گرفتگی عضله

بی حس

مشکلات تعادل و عدم هماهنگی

مشکل در اندام متحرک

لغزش و مشکل در راه رفتن

ضعف یا لرزش در یک یا هر دو دست یا پا

۲. علائم چشمی

مشکلات بینایی هم در آقایان و هم در خانم های مبتلا به ام اس وجود دارد. این مشکلات می تواند شامل موارد زیر باشد:

کاهش بینایی جزئی یا کامل ، که اغلب در یک چشم اتفاق می افتد

درد هنگام حرکت چشم

بینایی دوگانه

تاری دید

حرکت غیر ارادی چشم

نارسایی چشم عمومی و اختلالات بینایی بیشتر

تمام این علائم MS در چشم ناشی از آسیب به بخشی از مغز است که وظیفه کنترل و هماهنگی بینایی را بر عهده دارد.

بیماری ام اس چیست ویکی پدیا , بیماری ام اس+علائم , بیماری ام اس علائمش چیست , بیماری ام اس علائم اولیه

۳. تغییرات روده و مثانه

هر دو مثانه و نارسایی روده در افراد مبتلا به ام اس مشاهده می شود. اختلالات در مسیرهای سیستم عصبی که مثانه و ماهیچه های روده را کنترل می کند ، باعث بروز این مشکلات می شود. علائم بیماری ام اس در مثانه و روده شامل موارد زیر است:

مشکل در شروع ادرار

تکرر ادرار یا نیاز به ادرار کردن

عفونت مثانه

نشت ادرار یا مدفوع

یبوست

اسهال

۴ تهوع یا درد

احساس بی حسی ، بی حسی و درد در بسیاری از مبتلایان به ام اس رایج است. افراد اغلب این علائم را در سراسر بدن یا در اندامهای خاصی تجربه می کنند. بیهوشی ممکن است احساس سوزن سوزن شدن یا سوزش باشد. طبق تحقیقات انجام شده ، بیش از نیمی از افراد مبتلا به این بیماری در طول بیماری خود نوعی از درد را تجربه می کنند. در حالی که برخی از انواع درد ارتباط مستقیمی با بیماری دارند ، سایر مشکلات درد ممکن است به دنبال سایر مشکلات بیماری بر بدن تأثیر بگذارد. به عنوان مثال عدم تعادل ناشی از مشکلات راه رفتن می تواند منجر به درد مفاصل شود.

۵ مشکل در صحبت کردن و بلعیدن

افراد مبتلا به این بیماری ممکن است در صحبت کردن دچار مشکل شوند. مشکلات گفتاری رایج شامل موارد زیر است:

عجله برای صحبت کردن

از دست دادن کنترل حجم صدا

آرام صحبت می کند

تغییر در کیفیت گفتار ، مانند صداهای خشن و بی جان

آسیب به ام اس نیز می تواند بر بلع اثر بگذارد ، جویدن و انتقال مواد غذایی به قسمت پشت دهان را دشوار می کند.

MS همچنین می تواند بر توانایی بدن در انتقال مواد غذایی از طریق مری و معده تأثیر بگذارد.

بیماری ام اس چیست و علائم آن , بیماری ام اس چیست چه علائمی دارد , بیماری ام اس چیست , بیماری ام اس چیست و چه عوارضی دارد

۶. تأثیر بر مغز و اعصاب

طیف گسترده ای از مشکلات عصبی می تواند توسط بیماری ام اس ایجاد شود. این علائم شامل موارد زیر است:

محدوده هدف را کاهش دهید

از دست دادن حافظه

داوری ضعیف

مشکل استدلال یا حل مسئله

افسردگی ، به دلیل آسیب به مناطقی از مغز که در کنترل عاطفی دخیل هستند یا به دلیل استرس بیماری ایجاد می شود

نوسانات خلقی

سرگیجه ، مشکلات تعادل یا سردرد (احساس چرخش)

۷ مشکلات جنسی

هم مردان و هم زنان مبتلا به MS ممکن است اختلال عملکرد جنسی را یکی از علائم بیماری ام اس تجربه کنند. اختلالات مانند:

میل جنسی را کاهش دهید

کاهش احساس در ناحیه تناسلی

کمتر ارگاسم و ضعیف تر است

علاوه بر این ، زنان نیز ممکن است در هنگام نزدیکی باعث کاهش ترشحات واژن یا درد شوند

علائم ام اس در زنان

به نظر می رسد علائم این بیماری ، که عمدتاً زنان را تحت تأثیر قرار می دهد ، مربوط به سطح هورمون است. برخی محققان معتقدند که پایین آمدن تستوسترون ممکن است نقشی در این فرآیند داشته باشد. برخی دیگر معتقدند نوسانات هورمونهای زنانه می تواند این علائم را ایجاد کند. با این حال ، برای تعیین دلایل واقعی این اختلالات ، تحقیقات بیشتری لازم است.

علائم اصلی که بیش از مردان بر زنان تأثیر می گذارد شامل مشکلات قاعدگی ، علائم بارداری و یائسگی است.

۱ مشکلات قاعدگی

تحقیقات نشان داده است که در برخی از خانمها علائم بیماری ام اس در دوران قاعدگی می تواند افزایش یابد. این ممکن است به دلیل پایین آمدن سطح استروژن در طی آن دوره باشد. علائمی که برای افراد شدیدتر بود شامل ضعف ، عدم تعادل ، افسردگی و خستگی بود.

۲. علائم مرتبط با بارداری

خبر خوب برای زنان مبتلا به ام اس: تحقیقات نشان می دهد که ام اس هیچ تاثیری در باروری ندارد. این بدان معنی است که این بیماری زنان مبتلا را از بارداری و تولد فرزند سالم محروم نمی کند. حتی خبرهای بهتر این است که برای اکثر خانمها علائم بیماری در دوران بارداری ، به ویژه در سه ماهه دوم و سوم ثابت بوده و حتی بهبود می یابد. اما عود و عود بیماری پس از زایمان اتفاق می افتد.

بیماری ام اس چیست و چه علائمی دارد,بیماری ام اس چیست آیا درمان دارد,بیماری ام اس چیست و درمان آن,بیماری ام اس چیست و علائم

۳. یائسگی

برخی تحقیقات نشان داده اند که در بعضی از خانم ها علائم MS بعد از یائسگی بدتر می شوند. مانند علائم قاعدگی ، این ممکن است به دلیل کاهش یائسگی ناشی از استروژن باشد. برخی از مطالعات همچنین نشان داده اند که درمان جایگزینی HRT می تواند به کاهش چنین علائمی در زنان یائسه کمک کند.

با این حال ، HRT با افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان ، بیماری های قلبی و سکته مغزی همراه است. اگر می خواهید بدانید که HRT ممکن است در مدیریت علائم یائسگی مفید باشد ، با پزشک خود مشورت کنید.

اگرچه زنان نسبت به مردان نسبت به مردان حساسیت بیشتری دارند ، اما بیشتر علائم هر دو جنس یکسان است. به نظر می رسد تفاوتهای عمده در علائم تحت تأثیر سطح هورمونها باشد.

مهم نیست که علائم بیماری ام اس چیست ، مراحلی وجود دارد که می توانید برای مدیریت علائم خود و احساس بهتر احساسات خود را انجام دهید. این موارد شامل پیروی از رژیم غذایی مناسب ، ورزش ، اجتناب از سیگار کشیدن و استفاده از درمان طولانی مدت MS است.

صحبت با پزشک می تواند در راهنمایی شما در مورد تغییرات در شیوه زندگی و روشهای درمانی که می تواند به شما در مدیریت علائم شما کمک کند و باعث بهبود احساس شما می شود ، مفید باشد.

مطالب بیشتر

درمان گل مژه

پوسیدگی دندان

کبد چرب

نقرس چیست

سنگ کلیه چیست

شعر فاضل نظری کتاب ضد

طاووس من ! حتی تو هم در حسرت رنگی !
حتی تو هم با سرنوشت خویش در جنگی !

یک روز دیگر کم شد از عمرت ، خدا را شکر
امروز قـــدری کمتر از دیروز دلتنگی

از " خود " گریزانی چرا ای سنگ ! باور کن
حتی اگر در کعبه باشی باز هم سنگی

عمریست در نی شور شادی میـــدمی اما
از نــــی نمی آید به جز اندوه آهنگی

دنیا پـــلی دارد که در هر سوی آن باشی
در فکر سوی دیگری ! آوخ چه آونگـی!

فاضل نظری

ای پاسخ بی چون و چرای همه ی ما
اکنون تویی و مسئله های همه ی ما

کو آنکه، در این خاک، سفر کرده ندارد
سخت است فراق تو برای همه ی ما

ای گریه ی شب های مناجات من از تو
لبخند تو آیین دعای همه ی ما

تنها نه من از یاد تو در سوز و گدازم
پیچیده در این کوه صدای همه ی ما

ای ابر اگر از خانه ی آن یار گذشتی
با گریه بزن بوسه به جای همه ی ما

ما مشق غم عشق تو را خوش ننوشتیم
اما تو بکش خط به خطای همه ی ما

گر یاد تو جرم است غمی نیست که عشق است
جرمی که نوشتند به پای همه ی ما

در آتش عشق تو اگر مست نسوزیم
سوزانده شدن باد سزای همه ی ما

فاضل نظری

مرگ در قاموس ما از بی وفایی بهتر است
در قفس با دوست مردن از رهایی بهتر است

قصه ی فرهاد دنیا را گرفت ای پادشاه
دل به دست آوردن از کشور گشایی بهتر است

تشنگانِ مِهر محتاج ترحم نیستند
کوشش بیهوده در عشق از گدایی بهتر است

باشد ای عقل معاش اندیش، با معنای عشق -
آشنایم کن ولی نا آشنایی بهتر است

فهم این رندی برای اهل معنا سخت نیست
دلبری خوب است، اما دلربایی بهتر است

هر کسی را تاب دیدار سر زلف تو نیست
اینکه در آیینه گیسو می گشایی بهتر است

کاش دست دوستی هرگز نمی دادی به من
« آرزوی وصل » از « بیم جدایی » بهتر است

فاضل نظری

جان پس از عمری دویدن لحظه ای آسوده بود
عقل سرپیچیده بود از آنچه دل فرموده بود

عقل با دل رو به رو شد ، صبح دلتنگی بخیر
عقل برمی گشت راهی را که دل پیموده بود

عقل کامل بود ، فاخر بود ، حرف تازه داشت
دل پریشان بود، دل خون بود، دل فرسوده بود

عقل منطق داشت ، حرفش را به کرسی می نشاند
دل سراسر دست و پا می زد ، ولی بیهوده بود

حرف منّت نیست اما صد برابر پس گرفت
گردش دنیا اگر چیزی به ما افزوده بود

من کی ام؟! باغی که چون با عطر عشق آمیختم
هر اناری را که پروردم به خون آلوده بود...

فاضل نظری

نمی داند دل تنها میان جمع هم تنهاست
مرا افکنده در تنگی که نام دیگرش دریاست

تو از کی عاشقی؟ این پرسش آیینه بود از من
خودش از گریه ام فهمید مدت هاست ،مدت هاست

به جای دیدن روی تو در خود خیره ایم ای عشق
اگر آه تو در آیینه پیدا نیست عیب از ماست

جهان بی عشق چیزی نیست جز تکرار یک تکرار
اگر جایی به حال خویش باید گریه کرد اینجاست

من این تکرار را چون سیلی امواج بر ساحل
تحمل می کنم هر چند جانکاه است و جانفرساست

در این فکرم که در پایان این تکرار پی در پی
اگر جایی برای مرگ باشد! زندگی زیباست

فاضل نظری

شعر فاضل نظری کتاب ضد

 

شربت هیدروکسی زین برای اضطراب

 قرص هیدروکسی زین, شربت هیدروکسی زین,شربت هیدروکسی زین برای چی خوبه,هیدروکسی زین شربت,هیدروکسی زین 10,هیدروکسی زین چیست,هیدروکسی زین در بارداری,هیدروکسی زین در شیردهی,هیدروکسی زین برای نوزاد,داروی هیدروکسی زین,تداخل دارویی هیدروکسی زین,عوارض هیدروکسی زین در نوزادان,مقدار مصرف هیدروکسی زین در بزرگسالان,مقدار مصرف هیدروکسی زین در کودکان,دادن شربت هیدروکسی زین به نوزاد,هیدروکسی زین برای چی خوبه,هیدروکسی زین چه دارویی است,شربت هیدروکسی زین برای سرماخوردگی

شربت هیدروکسی زین برای چی خوبه؟ قرص هیدروکسی زین و شربت هیدروکسی زین

قرص هیدروکسی زین, شربت هیدروکسی زین,شربت هیدروکسی زین برای چی خوبه,هیدروکسی زین شربت,هیدروکسی زین 10,هیدروکسی زین چیست,هیدروکسی زین در بارداری,هیدروکسی زین در شیردهی,هیدروکسی زین برای نوزاد,داروی هیدروکسی زین,تداخل دارویی هیدروکسی زین,عوارض هیدروکسی زین در نوزادان,مقدار مصرف هیدروکسی زین در بزرگسالان,مقدار مصرف هیدروکسی زین در کودکان,دادن شربت هیدروکسی زین به نوزاد,هیدروکسی زین برای چی خوبه,هیدروکسی زین چه دارویی است,شربت هیدروکسی زین برای سرماخوردگی

کد تولز » سلامت » قرص هیدروکسی زین و شربت هیدروکسی زین

شربت هیدروکسی زین برای چی خوبه؟

هیدروکسی زین به انگلیسی Hydroxyzine  دارویی ضدحساسیت از گروه آنتی هیستامین های خواب آور می باشد که برای کاهش خارش های پوستی در اثر حساسیت ها استفاده می شود.
ارتباط با ماده ی حساسیت زا، حساسیت های فصلی، نیش حشرات می تواند در بدن انسان منجر به آزادشدن ماده ای شیمیایی به نام هیستامین گردد. آزادسازی هیستامین در بدن با روز علائمی همچون لکه های قرمزپوستی همراه با خارش،عطسه، آبریزش بینی، التهاب گلو، قرمزی و خارش چشم ها و…همراه می باشد.
هیدروکسی زین با مهارکردن اثر هیستامین ، به کاهش علائم حساسیت خصوصا خارش ناشی از آن کمک می کند.

 

علایم حساسیت یا آلرژی به هیدروکسی زین

بروز کهیر
مشکل تنفسی
تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو
عوارض جدی و خطرناک قرص و شربت هیدروکسی زین
حرکات بی قرار در چشم، زبان، فک، یا گردن
ترمور (لرزش غیر قابل کنترل)
گیجی
تشنج

عوارض شایع ولی کم خطر

سرگیجه, خواب آلودگی
تاری دید
خشکی دهان
سردرد

موارد و مقدار مصرف قرص هیدروکسی زین و شربت هیدروکسی زین 
الف ـ اضطراب، فشار عصبی، زیادی فعالیتهای حركتی. بزرگسالان: mg 100-50 خوراكی 4 بار در روز استفاده شود. كودكان بزرگتر از شش سال: از راه خوراكی ، مقدار mg/day 100-50 در مقادیر منقسم مصرف می‌شود.

كودكان كوچكتر از شش سال: از راه خوراكی ، مقدار mg/day 50 در مقادیر منقسم مصرف می‌گردد. ب) خار ش: بزرگسالان: mg 25 خوراكی 4-3 بار در روز مصرف می‌شود.

كودكان بزرگتر از 6 سال: mg 100-50 در روز در دوزهای منقسم استفاده می‌شود. كودكان زیر 6 سال: mg 50 در روز در دوزهای منقسم استفاده می‌شود.

مكانیسم اثر اثر ضد اضطراب و تسكین‌بخش: هیدروكسی‌زین از طریق كاهش فعالیت بعضی از نواحی زیر قشری CNS موجب بروز اثرات تسكین بخش و ضد اضطراب می‌شود.

این دارو با مصرف مقادیر زیاد ، اثر ضد درد نیز دارد. اثر ضد خارش: هیدروكسی زین برای پیوند یافتن به گیرنده‌های سلولی به طور مستقیم با هیستامین رقابت می‌كند.

سایر اثرات: هیدروكسی زین به عنوان یك داروی كمكی برای ایجاد تسكین و داشتن اثرات آنتی هیستامین و آنتی كولینرژیك ، قبل و بعد از جراحی به كار می‌رود.

مکانیسم اثر قرص هیدروکسی زین و شربت هیدروکسی زین
جذب: بعد از مصرف خوراكی، به سرعت و به طور كامل جذب می‌شود. پخش: چگونگی پخش این دارو در انسان به خوبی مشخص نیست. متابولیسم: تقریباً به طور كامل در كبد متابولیزه می‌شود. دفع: متابولیتهای هیدروكسی زین عمدتاً از طریق ادرار و مقادیر كمی از دارو و متابولینهای آن از طریق مدفوع دفع می‌شوند . نیمه عمر این دارو سه ساعت است. اثر تسكین بخش این دارو ممكن است تا 6-4 ساعت ، و اثر ضد هیستامین آن تا مدت چهار روز باقی بماند.

همچنین ببینید:

چند روز بعد از مصرف قرص اورژانسی پریود میشویم

قرص ناپروکسن 500 برای چیست

قرص آتورواستاتین برای چیست؟

بهترین ویتامینها برای چاقی صورت

موارد منع مصرف و احتیاط قرص هیدروکسی زین و شربت هیدروکسی زین
هیدروكسی زین ممكن است بر اثرات داروهای مخدر شبه تریاك، باربیتوراتها، الكل، داروهای آرام‌بخش و سایر داروهای مضعف CNS افزوده یا آنها را تشدید كند. مقدار مصرف داروهای مضعف CNS باید تا حدود 50 درصد كاهش یابد. مصرف همزمان با سایر داروهای آنتی كولینرژیك موجب بروز اثرات اضافی آنتی كولینرژیك می‌شود. هیدروكسی زین ممكن است اثر اپی‌نفرین در انقباض عروق را مسدود سازد. اگر مصرف یك داروی منقبض كننده عروقی موردنیاز باشد ، باید از نور‌اپی‌نفرین یا فنیل افرین استفاده شود.

توصیه های هیدروکسی زین
-هیدروکسی زین می تواند خواب آلودگی و گیجی شدیدی در شماایجاد کند. در صورتی که این اتفاق برای شما رخ داد، تا زمانی که اثر دارو از بین نرفته از رانندگی و کارهایی که نیاز به تمرکز و احتیاط بیشتری دارند خودداری کنید .
-مصرف الکل عوارض خواب آوری هیدروکسی زین را تشدید می نماید به همین دلیل از مصرف الکل و فرآورده های الکلی در زمان درمان با این دارو خودداری نمایید .
-در صورتی که قصد انجام عمل جراحی، درمان یا آزمایشات بالینی خاصی (مانند تست آلرژی)را دارید،درمانگر خود را از مصرف این دارو مطلع نمایید زیرا لازم است برای مدتی پیش از انجام این پروسه ها مصرف داروهای ضدحساسیت را قطع نمایید.
-در مدت درمان با این دارو حساسیت بدن شما به نور بیشتر می شود لذا تاجای ممکن درمعرض نور مستقیم قرار نگیرید و از کرم های ضدآفتاب و عینک آفتابی استفاده نمایید.
-پیش از شروع هر داروی جدید، پزشک یا داروساز خود را در جریان مصرف هیدروکسی زین قرار دهید تااز تداخلات دارویی و بروز عوارض دارویی جلوگیری نمایید.

شربت هیدروکسی زین قرص هیدروکسی زین,شربت هیدروکسی زین برای چی خوبه

عوارض شایع هیدروکسی زین 
-احساس سرگیجه و خواب آلودگی و تاری دید
_برای سردرد احتمالی ناشی از مصرف این دارو از داروساز خود درمورد داروی ضد درد مناسب سوال بفرمایید.
_خشکی دهان نیز از علائم مربوط به مصرف این دارو میباشد که با آدامس یا آبنبات فاقد شکر می توان آن را برطرف نمود .
-در مدت درمان با این دارو، ممکن است با مشکل در دفع ادرار مواجه شوید. در این صورت به پزشک خود اطلاع دهید.
-در صورت معده درد و مشکلات گوارشی، با مصرف غذاهای سبک و پرهیز از غذاهای چرب و پرادویه، می توانید این عوارض را کاهش دهید.

هیدروکسی زین با چه داروهایی تداخل دارد ؟
هیدروکسی زین می تواند با برخی از داروها تداخل ایجاد کند. در زمان تجویز این دارو ، تمام داروهای مصرفی خود را به پزشک اطلاع دهید . مصرف هیدروکسی زین با داروهای خواب آور ، آرامبخش ، مسکن ، شل کننده های عضلات ، داروهای ضدافسردگی ، تشنج و …می تواند باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته و تداخل دارویی شود .

مصرف هیدروکسی زین با داروهای آنتی بیوتیک ، داروهای ضد اضطراب ، داروهای آریتمی قلب ، داروهای ضدویروس ، مالاریا و ایدز می تواند باعث بروز مشکلات قلبی جدی شود . همچنین هیدروکسی زین ممکن است با برخی مکمل ها ، مولتی ویتامین ها و داروهای گیاهی تداخل داشته باشد . در این مورد از پزشک خود راهنمایی بگیرید .

برخی از داروهایی که یا هیدروکسی زین تداخل دارند عبارتند از :

 آنتی هیستامین هایی مانند : آزیترومایسین (Zithromax، ZMax)،
داروهای ضدافسردگی مانند : سیتالوپرام (Celexa) و فلوکستین (Prozac، Sarafem، Selfemra)؛
داروهای آریتمی قلب مانند آمیودارون (کوردارون، نکسسترون، پیکرن)، پروکاریامین، کینیدین (در Nuedexta) و سوتولول (Betapace، Sorine، Sotylize)؛ باربیتورات ها؛ کلاریترومایسین (Biaxin، در Prevpac)؛ دوپروئیدول (Inapsine)؛ اریترومایسین (Eryc، Ery-Tab، PCE، دیگران)
داروهای خاصی برای بیماری های روانی مانند کلرپرومازین، کلوزاپین (کلوزیریل، فازاکلو ODT، ورثکلوس)، ایلئوریدون (فاناپت)، کریتیاپین (سرکوئل) و زیپرازیدون (Geodon)؛ مپریدین (Demerol)؛ متادون (Dolophine، Methadose)؛ مکسیفلوکساسین (Avelox)؛ دا ایندستسترون (زفران، زولنز)؛ پنتامیدین (Nebupent، Pentam)؛

قرص هیدروکسی زین, شربت هیدروکسی زین,شربت هیدروکسی زین برای چی خوبه

 

نکاتی که در ارتباط با مصرف شربت هیدروکسی زین باید بدانید
در صورت ابتلا به اختلال تشنج، بیماری کبد یا بیماری کلیوی قبل از مصرف این دارو، پزشک را مطلع سازید.
در صورت مشاهده هر یک از عوارض جدی مانند لرزش، گیجی، تشنج یا حرکات بی قرار در چشم، زبان، فک یا گردن مصرف این دارو را قطع و سریعا به پزشک مراجعه کنید.
شربت هیدروکسی زین را با قاشق مخصوص اندازه گیری، اندازه بگیرید. اگر شما این قاشق را ندارید، می‌توانید آن را از داروخانه تهیه کنید.
هیدروکسی زین را دور از دسترس اطفال نگهداری کنید.

اسفناج دارای آهن و اسید فولیک است.

اسفناج

 

سبزیجات مفید اسپانیا مفید هستند. در این مقاله ما می خواهیم همه اسفناج را معرفی کنیم و طبیعت و آسیب این گیاه باارزش را توضیح دهیم. برای اطلاعات بیشتر در مورد اسفناج، مبارزه با ایران.

 

اسفناج

اسفناج , خواص اسفناج , مضرات اسفناج , khavas esfenaj , o,hw hstkh

ارزش تغذیه ای اسفناج.

100 گرم اسفناج.

20 کالری انرژی

90 گرم آب

پروتئین 3 گرم

چربی 0/3 گرم

مواد نشاسته ای 3.5 گرم است

کلسیم 90 میلی گرم

R 50 میلی گرم

آهن 3.2 میلی گرم

70 میلی گرم سدیم

470 میلی گرم پتاسیم

ویتامین A 6000 واحد است

خواص پوست اسفناج
Hudfslsomhetstest

پیچیدگی اسفناج یکی از مهمترین مواردی است که قبل از استفاده از ماسک های طبیعی استفاده می شود: احساس پوست. پوست شما ممکن است به چرخش حساس باشد و شما آن را نمی دانید.

اگر پوست شما بعد از 24 ساعت با پوست شما تماس نگیرد، اسفنج را روی چهره تان تنظیم کنید.
موم و آکنه.

شما همچنین می توانید یک ماسک اسفناج محلی استفاده کنید.

2 قاشق غذاخشی اسفناج و 2 قاشق غذاخوری قاشق آب سرد و اضافه کردن ماساژ صورت. ظرف 15 دقیقه را ترک کنید، سپس آب سرد را بشویید.
از بین بردن چین و چروک و جوان سازی پوست.

دلیل اصلی چین و چروک در پوست رادیکال های آزاد در بدن است. اگر این رادیکال های آزاد مورد بررسی قرار گیرند، روند پیری به تأخیر خواهد افتاد. آنتی اکسیدان ها مسئول کنترل و تخریب رادیکال های آزاد هستند.

در نتیجه، از اسفناج متعادل برای جلوگیری از پیری پوست یا پیری استفاده کنید.
پاک کردن و تمیز کردن پوست.

علاوه بر این، اسفناج می تواند به بهبود ویتامین K برای بهبود پوست و آسیب رساندن به پوست کمک کند. شما میتوانید از محلی اسپانیایی نیز استفاده کنید تا پوست سفید را خاموش و روشن کند.
به اشعه های خورشید نگاه کن.

ویژگی متمایز اسفناج این است که می تواند خود را در مقابل اشعه های خورشیدی در نور خورشید قوی محافظت کند. برای انجام این کار از اسفناج محلی استفاده کنید.

خواص اسفناج اسفناج
رشد مو افزایش یافته است

رشد موهای اولیه و ویتامین B، C و E باید تقویت شود. اسفناج این ویتامین ها را مهار می کند. شما همچنین می توانید اسیدهای چرب امگا 3، مانند اسید فسفریک، کلسیم، آهن، منیزیم و اسید چرب پتاسیم را بهبود بخشد.
کاهش ریزش مو

تعادل اسفناج می تواند ریزش مو و کاهش ریزش مو را کاهش دهد. یکی از دلایل اصلی ریزش مو و ریزش مو، فقدان اکسیژن در فولیکول های مو است.

اسفناج دارای آهن و اسید فولیک است.

خواص کبد اسفناج
کبد را از بین ببرید و آن را از بین ببرید.

یکی از مهمترین ویژگی های سبزیجات سبز، توانایی آنها در بهبود کبد است. اسفناج به استثنای این قانون نیست و می تواند نقش مهمی در حفاظت از سلامت و کبد داشته باشد.


این برای سلامت قلب مفید است
جالب توجه است، غذای اسفناج تأثیر مستقیم بر طول عمر دارد. قارچ امگا 3 برای قلب بسیار مفید است. افزایش هوموسیستئین خطر بیماری قلبی است که باعث کاهش اسپین می شود و خطر را کاهش می دهد. .
مفید برای کاشت معده

اگر می خواهید از داروهای اسفناج برای جلوگیری از جریان اسیدی استفاده کنید می توانید سوختگی خود را درمان کنید. برای انجام این کار، اسفناج باید با مواد رسیده یا خام بدون اضافه کردن چیز دیگری ارائه شود.
معایب اسفناج

اسفناج برای شما مناسب نیست اگر آرتریت یا سنگ کلیه و ادرار وجود داشته باشد. مردم سرد باید به عنوان زنجبیل با ادویه جات تند بخورند.

قرص سرماخوردگی در دوران شیردهی ضرر دارد

قرص سرماخوردگی در دوران شیردهی ضرر دارد

درمان خانگی و استفاده از قرص و مصرف داروهای مجاز سرماخوردگی در دوران شیردهی ضرر دارد در سایت جسارت

سرماخوردگی در دوران شیردهی ،قرص سرماخوردگی در دوران شیردهی ، سرماخوردگی مادر در دوران شیردهی ، داروهای سرماخوردگی در دوران شیردهی،قرص سرماخوردگی در دوران شیردهی ضرر دارد،دارو سرماخوردگی در دوران شیردهی

سرماخوردگی در دوران شیردهی ،قرص سرماخوردگی در دوران شیردهی ، سرماخوردگی مادر در دوران شیردهی ، درمان خانگی سرماخوردگی در دوران شیردهی

سرماخوردگی مادر شیرده

اگر تجربه مادر شدن را دارید می دانید که دوران شیردهی یک دوره خاص در زندگی هر مادری است. دورانی که تغذیه مادر و وضعیت روحی او همگی بر روی شیری که به نوزاد می‌دهد، اثرگذار است. ممکن است طی این دوره شیرین و حساس مادران شیرده به بیماری سرماخوردگی مبتلا شوند. از آنجایی که بسیاری از داروها از طریق شیر به نوزاد منتقل می‌شوند، قبل از مصرف هر گونه دارو، بهتر است در این مورد با دکتر مشورت کنید و با آگاهی کامل نسبت به مصرف دارو‌ها اقدام کنید. با این کار از بروز عوارض ناخواسته در نوزاد پیشگیری خواهید کرد. وقتی شما به سرماخوردگی یا آنفلوانزا مبتلا شده باشید، حتی اگر تب داشته باشید، باز هم می‌توانید به کودک خود شیر بدهید. در واقع، احتمالاً از یک روز قبل از شروع علائم شما‌، کودک نیز در معرض آن بیماری قرار گرفته است و از آنجا که سیستم ایمنی بدن شما در حال ساختن آنتی‌بادی‌های مبارزه با بیماری است، شما آن آنتی‌بادی‌ها را از طریق شیردهی به کودکتان انتقال می‌دهید که به محافظت از او نیز کمک خواهد کرد. اما در هر صورت برای درمان لازم است که به پزشک مراجعه کنید.در این مطلب از سایت جسارت به درمان سرماخوردگی در دوران شیردهی می پردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

درمان سرماخوردگی در دوران شیردهی

اگرچه مصرف برخی از دارو‌ها در دوران شیردهی بی‌خطر است، اما بیشتر دارو‌ها تا حدی به شیر مادر راه پیدا می‌کنند و حتی ممکن است در تولید شیر تاثیرگذار باشند. مقدار دارویی که وارد شیر مادر می‌شود و چگونگی تاثیر آن در کودک به عواملی مثل نوع دارو، مقدار و طریقۀ مصرف آن مرتبط است. اسهال، استفراغ، بی‌اشتهایی، خواب‌آلودگی یا تحریک‌پذیری غیرمعمول در نوزادان، برخی از عوارض جانبی قرارگیری در معرض داروهاست. همچنین برخی دارو‌ها می‌تواند تولید شیر را کاهش دهد یا منجر به افزایش وزن نامتناسب در کودک شود؛ بنابراین قبل از مصرف هر نوع دارو لازم است با پزشک مشورت کنید.اصولا مصرف استامینوفن‌های معمولی و ایبوپروفن‌ها برای سرماخوردگی در دوران شیردهی ایراد ندارند. فراموش نکنید به هیچ عنوان از فرآورده‌های حاوی کدئین استفاده نکنید. همچنین درصورت مصرف قرص ایبوپروفن از بابت نداشتن کدئین اطمینان حاصل کنید. (در برخی از ایبوپروفن‌ها به دلیل قوی‌تر کردن آن از کدئین استفاده می‌شود.)

خطرات مصرف کدئین برای درمان سرماخوردگی در شیردهی

طبق مطالعات اثر کدئین مصرف شده توسط مادر شیرده بر روی فرزندش ثابت شده است. این کودکان به تپش قلب ضعیف، بی اشتهایی، کمبود انرژی، خستگی و دچار مشکل در تنفس می‌شوند. فراموش نکنید بسیاری از دارو‌هایی که برای درمان سرماخوردگی استفاده می‌شود، حاوی مخدر هستند. به همین دلیل بهترین کار این است که با پزشک خود مشورت کنید و خود‌درمانی نکنید. بسیاری از قرص‌های معروف سرماخوردگی، ترکیبی هستند. یعنی در ترکیبات آن‌ها چندین ماده دارویی به کار رفته است که ممکن است یکی از آن‌ها برایتان مضر باشد.به جز کدئین، از مصرف هر دارویی که در آن آسپرین وجود داشته باشد، خودداری کنید. آسپرین وارد شیر و سپس بدن نوزادتان می‌شود. ورود آسپرین به بدن نوزاد باعث ایجاد سندروم ری می‌شود (این سندروم سوخت و ساز بدن را نامنظم می‌کند). مصرف نکردن آسپرین بخصوص در ماه‌های اولیه تولد نوزاد اهمیت ویژه‌ای دارد.

داروی سرماخوردگی در دوران شیردهی

داروهایی برای سرماخوردگی وجود دارد که مصرف آنها در دوران شیردهی بی‌خطر است. اما مراقب باشید، زیرا داروهای سرماخوردگی اغلب ترکیبی از چند داروی مختلف است که در یک مایع یا قرص گنجانده شده است. برای محدود کردن ورود داروها به بدن کودک، از داروهای چندمنظوره که با بیش از یک نشانۀ سرماخوردگی مبارزه می‌کند یا بیش از یک مادۀ مؤثره دارد، پرهیز کنید و به‌طورکلی از مصرف داروهای مختلف بدون اجازۀ پزشکتان خودداری کنید. برخی از داروهای سرماخوردگی هنگام شیردهی شامل موارد زیر است :داروهای ضداحتقان : بیشتر داروهای ضداحتقان برای مصرف در حین شیردهی بی‌خطر است و فقط مقدار بسیار کمی از این داروها وارد شیر مادر می‌شود. در یک پژوهش، محققان دریافتند که این داروها ممکن است تولید شیر را کاهش دهد، اما این نظریه هنوز اثبات نشده است و وقتی شما چند ماه به کودک شیر داده‌اید و میزان تولید شیر در بدن شما تثبیت شده، بعید است که این داروها بتواند آن را تغییر دهد. همچنین لازم است این داروها را پس از تجویز و تأیید پزشک مصرف کنید. آنتی‌هیستامین‌ها: اگر آنتی‌هیستامینی که برای شما تجویز شده است برای درمان آلرژی نیز به کار می‌رود، معمولاً مشکلی وجود ندارد، زیرا این نوع آنتی‌هیستامین‌ها به‌طورکلی بی‌خطر است. اما به خاطر داشته باشید که آنتی‌هیستامین‌های نسل اول مانند دیفن‌‌هیدرامین و کلرفنیرامین می‌تواند باعث خواب‌آلودگی نوزاد شود، درحالی‌که آنتی‌هیستامین‌های نسل دوم و سوم مانند لوراتادین و فکسوفنادین کمتر می‌تواند خواب‌آور باشد. پس در هر حال لازم است برای مصرف آنتی‌هیستامین در دوران شیردهی با پزشک کودک خود نیز مشورت کنید.

درمان خانگی سرماخوردگی در دوران شیردهی

سرماخوردگی دوره‌ای دارد که باید بگذرد و چه بهتر که خوش بگذرد پس خودتان را به صرف سوپ مرغ دعوت کنید. هضم مواد موجود در سوپ مرغ برای بدن آسان است و بخاطر لعاب گرمش گلوی شخص سرماخورده را تسکین می‌دهد.نوشیدنی عسل و لیمو هم در این زمینه شهرت خوبی دارد. عسل را در آب ولرم (نه آب جوش) حل کنید تا خواصش حفظ شود و بعد به آن آبلیمو اضافه کنید.شستن دهان، بینی و گلو با آب نمک یک روش قدیمی، موثر و بی‌ضرر است. خیلی‌ها برای این کار از سرم‌های موجود در داروخانه‌ها کمک میگیرند (برای شستن بینی). به اینصورت که مقدار کمی از سرم را کف دست ریخته و با دم مقدار کمی از آن‌را به داخل دماغ می‌کشند و سپس با بازدم دماغ را شستوشو می‌دهند. شما برای این کار می‌توانید از اسپری‌های مخصوص دماغ موجود در داروخانه‌ها استفاده کنید (دکوسالین). برای شستوشوی گلو (قرقره کردن)، آب نمک باید شوری ملایمی داشته باشد؛ و اگر ولرم هم باشد چه بهتر.نوشیدن مایعات گرم مانند شیر نه تنها تا حد زیادی باعث تسکین شما می‌شود بلکه اگر در اثر مصرف آنتی‌بیوتیک (که اصولا آب بدن را کم می‌کنند) یا دارو‌های دیگر شیر شما کم شده، میزان تولید شیر را بیشتر می‌کند. مصرف مایعات در دوره بیماری شما باعث می‌شود بدن‌تان قوی‌تر شده و حتی زودتر بهبود یابید.

توصیه هایی برای مادران شیرده

برای شیر دادن به کودکتان، قبل از شیر دادن حتما دست‌های خود را بشویید. این کار از ابتلای کودکتان به سرماخوردگی تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. استفاده از ماسک هم می‌تواند موثر باشد. بطور کل راه انتقال سرماخوردگی آب دهان، بینی و اشک چشم است. شما باید از تماس یا تنفس این‌ها توسط نوزادتان جلوگیری کنید. اما شیردهی را تا جایی که امکان دارد قطع نکنید. اجازه دهید او از آنتی‌بادی‌هایی که بدن شما برای مقابله با سرماخوردگی آزاد کرده است و در شیر شما هم موجود است بهره‌مند گردد.می‌توانید در دورۀ مصرف دارو، شیر خود را پمپ کنید و دور بریزید. دوشیدن و پمپ کردن شیر مادر باعث می‌شود سطح تولید شیر در بدن شما همچنان حفظ شود. در این فاصله نیز می‌توانید به کودکتان شیر خشک بدهید، اما در هر صورت ابتدا نظر پزشک خود را در این مورد بپرسید و خودسرانه یا با نظر اطرافیانتان اقدام به قطع شیردهی نکنید.

درمان سرماخوردگی در شیردهی

بهتر است در هنگام سرما خوردگی مادران شیرده داروهای گیاهی و درمان‌های طبیعی را جایگزین داروهای شیمیایی کنند و با نوشیدن آب به مقدار زیاد، خوردن سوپ داغ با پیاز، سیر و اندکی فلفل که مجاری تنفسی را باز می‌کند می‌توانند در کاهش بیماری و جلوگیری از انتقال آن به نوزاد بسیار موثر باشد. ترکیب عسل، لیمو ترش و آب جوش حساسیت سینه را تسکین می‌دهد و دارای قدرت ضدعفونی کنندگی بالایی است. مصرف سبزی و میوه تازه به دلیل وجود ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها موجب تقویت سیستم ایمنی بدن مادران می‌شود. همچنین بخور دادن با اسطوخودوس و غرغره کردن با آب نمک برای باز شدن مجاری تنفسی بسیار کمک کننده است. 

سرماخوردگی در دوران شیردهی