دانستنی ها

علمی - تازه های تکنولوژی - فضا - جنگ افزار

دانستنی ها

علمی - تازه های تکنولوژی - فضا - جنگ افزار

مین

http://www.mod.ir/sites/default/files/news/min.jpg

مینهای پرشی خانواده ای از مینهای ضد نفر هستند که بر علیه نیروهای پیاده نظام در فضای باز کاربرد دارند.اساس عملکرد این مینها به این گونه است که پس فعال شدن مکانیزم مین ، یک خرج کوچک در مین فعال شده و مین را در حدود 1 متر به بالا پرتاب کرده و سپس انفجار رخ میدهد.
اولین نوع از این مینها سری S ساخت آلمان نازی بود که از سال 1935 تا 1945 میلادی در خدمت بود.این مین تاثیر بسیار زیادی بر طراحی سایر مینهای هم شکل خود داشت.


مین سری S ساخت آلمان نازی

نحوه عملکرد مین سری S
 
در طول سالهای جنگ سرد و پس از آن چندین کشور به تولید این نوع از مین ها پرداختند که می توان به کشورهای :ایالات متحده آمریکا،اتحاد جماهیر شوروی ، یوگوسلاوی سابق و ایتالیا اشاره کرد.



مین سری OZM3 ساخت شوروی سابق


 


مین مدل PROM_1 ساخت یوگوسلاوی سابق
اما بدون شک مین های ساخت ایتالیا در این دسته از مین ها برای مردم ایران و خصوصا رزمندگان ایرانی در جریان 8 سال دفاع مقدس مینهای آشنایی هستند.مینهای ضد نفر سری والمرا 69 که در کشور ما به عنوان والمری شناخته شده اند در حجم بسیاری زیادی توسط کشور عراق در جریان 8 سال دفاع مقدس بر علیه نیروهای ایرانی استفاده شد.
 

 
نمای کلی مین ضد نفر والمرا 69
مین ضد نفر والمرا 69
این مینها که ساخت شرکت ایتالیایی والسلا بوده دارای این مشخصات هستند:

وزن کلی:4.2 کیلوگرم

ارتفاع: 205 میلی متر

قطر:103 میلی متر

میزان مواد منفجره: 420 گرم
 

در یک نگاه کلی به این مینها بایستی گفت که این نوع از مین به دلیل استفاده زیاد از مواد فلزی به آسانی توسط دستگاه های مین یاب قابل شناسایی است اما وسایل عملیات مین یابی همیشه در دسترس نبوده و پرسه خنثی سازی مین نیز بسیار زمان بر است.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد